lördag, december 23, 2017

Julefrid och bloggpaus

Det har varit en alldeles för lång bloggpaus efter semestern, men det har varit en hel del att fixa med.

Nu börjar julefriden att sänka sig över Vardagsekonomens hem. Enda som återstår är att bygga pepparkakshuset i eftermiddag, vilket är en årlig tradition. Jag har börjat limma med kristyr istället för smält socker. Mindre klädd och ingen risk för brännskador.

Kan notera nya vanor i familjen. För första gången har vi handlat majoriteten av julklapparna på nätet. Jag har som vanligt varit skeptisk länge, men gav det en chans i år för att slippa stångas med andra i affärerna. Blev inte så många klappar i år heller och vi har spenderat mindre än vanligt. Har faktiskt ingen aning om varför.

Som vanligt i dessa tider tänker jag på de barn och familjer som har det svårt. Det gör ont i hjärtat när jag tänker på barn som bor med alkoliserade, missbrukare eller någon som slår eller utnyttjar. Tänker mycket på de som kämpar med sjukdomar inom familjen och bara måste orka för att överleva dagen. Många är de familjer som verkligen sliter och ändå inte får ekonomin att gå ihop. Det gäller att vara ödmjuk i sitt eget liv och förstå hur bra man har det jämfört med många andra.

Tyvärr är trenden i samhället att alltfler blir egoistiska och det handlar bara om egen framgång. Jag hoppas denna trenden bryts och att vi börjar ta hand om varandra istället.

Var rädda om er. Hörs snart igen!

1 kommentar:

Lisbeth sa...

Hej vardagsekonomi,
Saknar dina inlägg. Läser gärna vidare om era tankar och planer som ekonomiskt fria.