tisdag, april 11, 2017

Uppdatering bankmöten

Lovade för ett tag sedan en uppdatering kring inplanerade bankmöten. Jag har själv kontaktat mina två banker som jag använder för att få en slags temperaturtagning och se över vårt sparande och våra bankaffärer. De två det handlar om är LF och Handelsbanken.

Tidsbokning
LF lovade att en person skulle återkomma och boka tid, vilket han också gjorde. Efter ett antal omringningar fick vi till ett möte. Vid första mötet kommer personen i fråga nästan 20 minuter för sent och ursäktar sig med att ett kundsamtal dragit ut på tiden. Inte OK!

Att boka tid med Handelsbanken skulle visa sig vara lika svårt som med Kungen. På min fråga svarade bankkillen att han var på plats till 16.00. Jag frågade om det gick att ta senare på eftermiddagen. Svaret blev då att han som redan nämnt var på plats till 16.00. Då blev jag förbannad och skrev ett bestämt mail om han visste någon annan på det kontoret alternativt i grannstaden där jag numera jobbar eftersom jag inte kan komma på bankmöte mitt på dagen. Då gick det minsann att få till ett möte kl 16. Inte OK!

Mötet
Killen på LF var väldigt trevlig och gav ett sympatiskt intryck. Tog sig gott om tid och ingav förtroende. OK!

Killen på SHB var mest intresserad av att så snabbt som möjligt bli av med mig och kunna ta sig därifrån. Inte alls kundfokuserad. Inte OK!

Rådgivning
LF ville få in information kring vårt totala sparande och hur det fördelade sig. Även hur portföljerna på Avanza såg ut för att kunna ge kompletterande råd om investeringsförslag. Vid andra mötet presenterades två portföljer baserat på upplägget från första mötet. Förslagen var väl underbyggda och anpassade till vårt befintliga sparande och risknivåer. Dessutom fanns det med en separat person för att se över mitt företag med försäkringar, sparande och pensionsavsättningar. Mycket OK!

På SHB struntade man totalt i befintligt sparande och satte ihop två portföljer som båda två bestod av samma fond. En fond i SHB! Denna skulle klara av både mellan och lång sikt. Inte alls intresserade av övrigt sparande, hur mitt företag går och hur sparandet där ser ut. Förslaget presenterades också vid sittande bord och kändes som ett standardsvar och var inte genomtänkt. Inte OK!

Slutsats
Givetvis är detta mina personliga upplevelser men jag kan inte komma ifrån Handelsbankens nonchalans och obefintliga engagemang. LF fick en halvdålig start, men levererade klart godkänt.
Sammanfattnings vis får bankerna följande betyg:

LF: OK+
Handelsbanken: Inte OK!

Hur ser upplevelsen av din bank ut?

22 kommentarer:

Slimis sa...

Är själv ingen drömkund hos mina banker. Hos Handelsbanken uttnytjar jag endast deras kostnadsfria tjänst att utföra bankärenden. Nordea betalar jag inget till då jag endast använder Nordea Investor. Avanza får inga pengar längre då jag endast uttnytjar Avanza Zero. Gratis kreditkort genom Shell och Preem samt inga lån någonstans. Tjänstepension och bilförsäkring hos LF. Känns som bankerna skulle gå omkull om alla kunder var som mig :) Jag gillar inte banker alls och försöker undvika deras tjänster så gott det går. Precis som du skriver är ofta kundbemötande uselt.

Mvh Slimis

Frihetsmaskinen sa...

Har sjäkv Swedbank vilket jag haft hela livet. För mig funkar det bra. Betalar iofs 39kr/mån för deras tjänster men har billig försäkring och bra rabatt på bolånen utan att behöva förhandla om det varje år. De fp gånger jag haft kontakt har de varit väldigt lätta att ha att göra med. Nuförtiden har jag knappt kontakt med dom alls utan allt rullar bara på. Skulle jag inte haft bolån så skulle jag nog kolla alternativ.

Mvh / Frihetsmaskinen

Anonym sa...

Det bästa är om man kan klara sig utan dem tradionella gammel bankerna helt och hållet. Även lösa ev. lån, bara för att slippa dem!

Anonym sa...

Kul läsning om dina erfarenheter.

Kör LF och har blivit mycket väl bemött hela tiden. Handelsbanken här på vår ort har jag inte mycket att ge för. Arroganta, ointresserade av att behålla stamkunder och vill bara kränga sina egna ofta dåliga tjänster. Har skrivit på min blogg om mina upplevelser av att byta bank, läs gärna.

Anonym sa...

Jag skulle kunna skriva ett inlägg om hur lätt (=svårt) det är för den lilla kunden (10 år) att lämna in alla mynt och sedlar som hittats hemma och som snart är ogiltiga. Där ligger SHB på plus faktiskt jämfört med de andra storbankerna (som inte tar emot alls), men se till att ringa och kolla först med det kontoret du tänker besöka, för vissa tar inte alls emot pengarna, vissa tar ockerpris (50 kr/påse, en påse rymmer ca 400-500 kr) och vissa gör det gratis. Vi lämnade in på ett gratiskontor och barnen fick en var sin rejäl slant på sina konton.

Men jag misstänker att den största anledningen till alla storbankers avoghet mot mig är att jag inte har några lån, inte ens studielån eller bostadslån. De kan inte tjäna några pengar på mig. Och när jag då dessutom "ifrågasätter" (dvs vill veta hur de tänker) vissa av deras råd så är jag bara jobbig.

/Spargrisen

Vardagsekonomen sa...

Hej Slimis. Gammelbankerna måste lära sig att fler och fler kunder kommer att bete sig på detta viset och ställa om sin business. Därför måste de vara extremt rädda om de kunder som fortfarande besöker dem och vill få hjälp.

Tack för att du läser och kommenterar.

Vardagsekonomen sa...

Hej Frihetsmaskinen. Själv skulle jag aldrig betala en bank på det viset. Upplever du att det är värt det? Kul att du läser och kommenterar.

Vardagsekonomen sa...

Exakt. Håller med dig. Strävar ditåt...

Vardagsekonomen sa...

Hej Snålgrisen. Kul att du uppskattade inlägget. Har läst om dina erfarenheter. Jag blir så trött på bankerna... tack för att du tar dig tid att läsa och kommentera.

Vardagsekonomen sa...

Hej Spargrisen. I fallet med mynt kan jag rekommendera Forex. De har visserligen infört en gräns på max 50 mynt per insättning. Skriv gärna ett inlägg. Tack för att du följer och kommenterar.

Snart arbetsfri sa...

Har nyligen bytt till LF och har väldigt blandade känslor ang kundbemötandet. Att det verkligen blev ett bankbyte förvånar faktiskt mig själv lite eftersom det hela började illa med en stressad, ointresserad handläggare totalt missade ett överenskommet telefonmöte och sedan inte hörde av sig alls. Efter att jag hört av mig till banken och begärt att få byta handläggare blev det betydligt bättre ordning. Vi bokade ett personligt möte och fick ett bra bemötande och ungefär den ränta vi förväntade oss så det blev bankbyte iallafall.

Bilmek sa...

Har flera banker. Sedan förra året flyttat och nu bolån via LF, tidigare försäkringar och tjänstepension. Mkt nöjd med bemötandet, inga stora missar någonsin. Tidigare haft främst Swedbank och listan på negativa upplevelser är lång. Senast när jag skulle starta ett aktieboalg, behövde ett "bankintyg" och trodde det skulle gå smidigt på några dagar men nej. Först tjat och gnat om ett möte, "de var ju sååå upptagna". Sedan möte med en kvinna i 20-års-åldern som knappt visst något om företagande eller bankintyg. Sedan lååång väntan på intyget. En bekant startade senare ett aktiebolag via LF, allt klart på några dagar utan besvär.

Det verkar uppebarligen som att visa banker inte vill ha några kunder, varken privatpersoner eller företag. Tror inte min upplevelse är unik. Jag skulle mycket väl kunnat tänkt mig betala extra för tjänsten bara det hade gått snabbt.

Vardagsekonomen sa...

Hej Snart arbetsfri. Tänk att det ska vara så svårt idag att boka möte och komma i tid. Är du nöjd med bytet? Tack för att du läser och kommenterar.

Vardagsekonomen sa...

Hej Bilmek. Det här med att en person som möter kunder behöver ha grundläggande kunskaper är det många företag som missar. Värst är det nog på byggvaruhus enligt mig. Jag kan inte hålla med dig om att vara villig att betala extra för att få en förväntad service. Det ska ingå i affären tycker jag. Tack för att du läser och kommenterar.

kronantillmiljonen.se sa...

Jag blev dess värre utkörd från min bank för att mitt ärende tog för lång tid och jag kom dit under lunchen :)

Det var Swedbank.

Snart arbetsfri sa...

Ja, sammanlagt fick vi bättre ekonomiska villkor på LF än vad Danske Bank kunde erbjuda oss vilket motiverade bankbytet. Konton och kort fungerar bra hittills. App och hemsida fungerar bra även om vi hittills tycker att Danske Banks är trevligare. Vi kom som sagt in helt fel i kontakten med säljaren/rådgivaren vilket satt sina spår i känslan av kundbemötande men nu kommer det med största sannolikhet att dröja ett är tills vi behöver ränteförhandla igen och därmed ta kontakt med honom. Hade vår gamla bank kunnat ge motsvarande ekonomiska villkor hade vi definitivt inte bytt. Vi har varit i kontakt med flera olika säljare där under åren och varit mycket nöjda med alla.

Vardagsekonomen sa...

Hej KTM. Hoppas du bytte bank. Tråkigt för dem när du når dina mål... Allt gott!

Frihetsmaskinen sa...

Nej egentligen använder jag bara mitt mastercard och internetbanken, resten av tjänsterna använder jag inte. Grejen är ju att rabatten på bolånen gör det värt det, det är ju många tusenlappar som man sparar och dessutom slipper jag förhandla om det varje år. Men som sagt, hade jag inte haft bolån eller om jag inte haft rabatten skulle jag bytt bank.

Mvh / Frihetsmaskinen

kronantillmiljonen.se sa...

Jag har inte bytt bank ännu men det hände en sak med mammas ekonomi på Swedbank som gör att jag nu starkt överväger att byta. Just nu är det ju däremot bara mitt lönekonto + buffert som ligger där, men i alla fall.

Thomas sa...

Jag var med svärfar igår på LF för att flytta hans kapital och alla banktjänster från Handelsbanken. Killen på LF hade gjort ett mycket bra arbete med plocka fram olika portföljer från superlåg till högrisk. Svärfar var allmänt missnöjd med SHB och LF i hans fall verkar vara en lyckträff!!

Money Cowboy sa...

Jag har inte så mycket kontakt med bankerna nu för tiden, sköter det mesta online och det känns som om den gamla vanliga bankmannen har spelat ut sin roll. Fast jag tänker att jag borde ta kontakt med de banker jag funderar på att köpa (mer) aktier i och se hur de behandlar sina kunder. I ditt fall har en av bankerna tydligt visat att de inte bryr sig om sina kunder och det är ett stort varningstecken!

Anonym sa...

För några år sedan skulle jag och min nuvarande man flytta ihop. I samband med detta bestämde vi oss för att dels starta ett gemensamt konto, och dels boka tid på det lokala Swedbankkontoret (i Växjö) för lite rådgivning angående sparande. Det gemensamma kontot var inga problem att starta. Desto svårare var det att boka tid för rådgivning. Trots att jag bad om en tid så sent som möjligt på dagen, satte hon upp oss klockan 15.30. När jag frågade om det alltså inte gick att boka senare tider, sa hon att det var omöjligt.Min pojkvän fick alltså ta ledigt från jobbet för att kunna komma dit i tid. När vi väl är där, blir vi anvisade att sitta och vänta i en soffa. Och där får vi sitta. När klockan är fyra, frågar jag när vi egentligen ska få träffa någon för rådgivning (jag har också med mig bekräftelsen på att det är just denna tid vi är inbokade.)
Då har de glömt bort att föra in vår tid i systemet. Efter ytterligare en halvtimme kommer en stressad banktjänsteman som ska försöka klämma in oss innan nästa (rådgivnings)kund. (Jo, det fanns visst senare tider för rådgivning, tjejen som bokade in oss hade ljugit oss rakt upp i ansiktet. Förmodligen ansågs vi inte tillräckligt intressanta.) Det som sedan händer är ännu mer förnedrande. Mannen frågar vad vi tjänar. Inget annat. Ingen fråga om hur vi tänkt oss lägga upp vårt sparande, om vi har andra tillgångar vi eventuellt var intresserade av att placera. Ingenting. Och våra inkomster var väl inte tillräckligt imponerande, för han skickade iväg oss så fort han kunde med en broschyr om en tänkbar aktiefond. Tack och hej, liksom. Det roliga i kråksången var att jag redan hade en del pengar, dock inte på den banken. Dessa hade jag möjligtvis kunnat tänka mig att flytta över dit, om jag fått ett bra bemötande och en kvalificerad rådgivning. Dessutom kommer jag inom en inte alltför avlägsen framtid att få ett större kapital. Och gissa vad? Swedbank i Växjö kommer INTE se röken av det.