onsdag, mars 29, 2017

Barnbidrag: för vem? för vad?

Det har tyvärr den senaste tiden blivit ofrivilligt glest mellan inläggen, men nu hoppas jag kunna vara tillbaka på regelbundenhetens väg igen. Det har varit små justeringar nedåt i en del bolag på börsen, vilket gett upphov till lite nya köp. Jag har till exempel utökat i Skanska och Industrivärden.

Det allmänna barnbidraget i dess nuvarande form har funnits i nästan 70 år. Premiäråret 1948 var det årliga bidraget på 260 kr per barn. Före barnbidraget fanns det istället barnavdrag. Bidraget skulle bli en utjämning av standard och göra så att färre barn levde i fattigdom. Det tidigare avdraget gynnade företrädesvis höginkomsttagare, men det nya avdraget skulle rikta sig till de svagare i samhället istället. Onekligen fina tankar med barnets bästa i fokus.

Idag är bidraget på 1050 kr per månad och har inte ändrats sedan 2006. När jag räknar på KPI under samma period har det stigit med ca 12 %. Värdet på barnbidraget har alltså urholkats under denna period.
 
Jag hör då och då i min omgivning hur beroende de är av barnbidraget och att det är tomt på kontot dagarna för utbetalningen. Vad betyder detta? Att de den 20:e rusar till valfri affär och inhandlar saker till sina barn? Nix, säkerligen inte. Barnbidraget går rakt in i den allmänna ekonomiska oredan som råder i familjen och möjliggör att mat kan ställas på bordet. Hade de klarat sig lika bra utan barnbidraget trots denna avsaknad av pengar den 19:e? Ja, förmodligen eftersom det i dessa fall enbart handlar om slarv och inställning till pengars värde.

Vad gör vi själva i familjen då? Jo, vi sparar hela pengen genom att köpa aktier månadsvis i barndepån. Så har vi gjort i flera år sedan första barnet kom. Det kommer att kunna bli en rejäl slant den dagen knattarna växt till sig. När jag nyss gjorde månadens köp för barnbidraget så väcktes frågan som blev till detta inlägg. Vem är egentligen barnbidraget till för och för vad?

Med tanke på mina upplevelser så är det dags att se över utformningen av barnbidraget. För det första borde det följa KPI så det inte urholkas i värde. I ett vidare perspektiv funderade jag på bidragets existens och om det möjligen skulle bli inkomstbaserat. Jag är personligen mot de flesta former av bidrag och tycker det ska krävas motprestationer på olika vis för att få ersättning. I ett samhälle ska vi ta hand om alla, men då ska man också bidra efter bästa förmåga. Att sätta en inkomstgräns för att få barnbidrag blir istället ytterligare en tröskel att ta sig över för att ta ett arbete. Ett sådant beteende är inget att sträva efter.

Frågan jag alltså inte lyckats besvarat ännu lyder: behövs barnbidraget?  Vad tycker du?

3 kommentarer:

kronantillmiljonen.se sa...

Hörde från en kollega att barnbidrag var helt befängt och att det inte skulle vara möjligt att "tjäna pengar" på att ha barn. Tror kollegan var lite fel ute om hen trodde att barnbidraget skulle räcka till och att det dessutom skulle bli över :)

Tack för en riktigt bra blogg!

EN OT FRÅGA:
Om jag ska fakturera ett företag, låt säga, 1000 kr + moms. Vad fakturerar jag då? Kan jag använda mig av coolcompany? Vad får jag ut av detta efter skatt som företagare (har inget eget företag ännu).

Vardagsekonomen sa...

Hej KTM

Barn blir man rik i kärlek av! Inte pengar..

Kul att du uppskattar bloggen. Hoppas kunna få tillbaka regelbundenheten igen.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av dessa faktureringstjänster. Mitt råd är att dra igång en enskild firma. Har su möjligheter att jobba sidan om så är det inget att tveka om. Registrering fixar du lätt själv.

Tack för kommentar.

Anonym sa...

Hejsan! Jag har en fråga om barnbidrag. Min äldste är 15 och kräver att hon ska få sitt hela barnbidrag på kontot av mig. Då har vi nu en diskution om vem tillhör barnbidraget. Är det för att hjälpa föräldrar som jag säger, eller för att ge till barnen o slösa bort som min dotter vill?
Tack, Suzanne