torsdag, juli 20, 2017

Mångmiljonvinst på spel – nu ekonomiskt fri


I Vardagsekonomens familj har vi alltid varit sparsamma och kostnadsmedvetna. Målet har varit att på sikt kunna äga vår egen tid och jobba för att vi ville och inte måste. Känns det igen? Ja, det är ett mål som blivit väldigt mycket populärare och mer accepterat. I denna blogg har ni kunnat följa en del av vår vardag och mina tankar och reflektioner kring allt möjligt.

Vi har varit målmedvetna och haft tankar och planer på det mesta. Hur många gånger har jag inte suttit med excel och laborerat för att simulera fram när vi kan nå vårt mål. Det har blivit många timmar med läsning för att hitta rätt aktier, rätt strategier mm.

Anledningen till att jag tagit en bloggpaus är för att jag blev helt tom, nollad, ställd. Hade ingen plan, ingen strategi, visste inte vad jag skulle göra. Varför? Jo, vi vann en mångmiljonvinst på spel. Vinsten är större än vad vi – med dagens aktuella nivåer- skulle ha amorterat och sparat under 20 år. Alltså ett ganska rejält tillskott i kassan.

Det är resan som är mödan värd heter det. Helt plötsligt försvann ju 20 års resande! Jag visste för första gången i vuxen ålder inte vad jag skulle göra. Jag blev helt ställd och behövde därför ta en paus och tänka. Än så länge har vi ännu inte formulerat vår nya strategi. Vi har fortsatt månadsspara som tidigare och gjort lite extra påfyllningar vid olika dippar som varit. Men merparten av pengarna är ännu så länge placerade på räntekonto i väntan på att vi ska bestämma hur pengarna ska investeras.

Men jag kan ganska enkelt konstatera att det känns rätt skönt i magen och veta att sett till vårt sparkapital är vi ekonomiskt fria. Det sköna är att vi nu har möjligheten att välja hur vi ska göra med vår tid. Det är det vi menar med ekonomiskt fria.
Jag kommer att delge er ytterligare tankar som jag har om hur vi ska investera och hur våra planer för framtiden blir.

Hörs snart igen!

16 kommentarer:

Slimis sa...

Får gratulera till vinsten :-) Förvalta pengarna väl nu.

Mvh Slimis

Vardagsekonomen sa...

Hej Slimis

Tack så mycket. Det ska jag göra. Finns många bra bloggar att hämta inspiration från, din bla.

Allt gott

Anonym sa...

Skifta fokus på blogen från investerande till hur man lever som ekonomiskt fri. Tror det är många sparbloggare därute som skulle få en riktig isdusch till chock om/när de når sitt mål. Fortsätter de i samma banor och bara gnetar, sparar, investerar, eller börjar de faktiskt leva den där drömmen - lär sig nya saker, bygger en stuga i skogen etc.. Där finns ett tomrum du skulle kunna fylla. Spar/investeringsblogar finns nu fler än man kan vifta en pinne mot.

Anonym sa...

Wow, fantastiskt! Ser fram emot resterande kapitel!

Snart arbetsfri sa...

Grattis!!! Vilken omtumlande känsla det måste vara att bara "hoppa över" hela vägen mot sparmålet och stå mer eller mindre oförberedd på andra sidan mållinjen. Håller helt med Anonym:s inlägg och hoppas att du så småningom fortsätter att blogga och delar med er lite om vad du och din familj kommer fram till att ni vill göra nu.

Vardagsekonomen sa...

Hej Anonym. Tack för ett bra tips. Jag tar det verkligen till mig och gillar idén.

Tack för att du läser och kommenterar.

Vardagsekonomen sa...

Tack. Hoppas du kommer fortsätta läsa och uppskatta bloggen.

Vardagsekonomen sa...

Hej Snart arbetsfri. Ja, känslorna gick inte att beskriva. Kändes mycket märkligt att gå omkring och veta att målet var nått. Jag har börjat fundera på era idéer och tror också det kan vara en rolig vinkel på bloggen. Tack för att du läser och kommenterar.

Daniel sa...

Vad kul! Vore spännande att få se redovisning hur ni funderar (eller exekverar) kring att investera kapitalet. Portionsvis eller allt på en gång? Tillgångsklasser? Vad pratar vi i kronor och ören?

TWOG sa...

Wow haha helt underbart. Grattis till er! Jag hoppas verkligen att du fortsätter att blogga och inspirera oss som har vår resa kvar.

Mvh: Twog

https://atlasinvesto.blogg.se/ sa...

Stort grattis!

Jag tror dock att en sak som nu kommer till sin spets är: vad är det som definierar mig som människa?
Med en ekonomisk frihet kommer ju även slutet på eventuella ursäkter för att börja försöka förvekliga många drömmar man har. Så här är ju ett jättespännande område att utforska.

Sedan är ju egentligen inte "miljonären" i dig förändrad. Du hade ju redan en "miljonärspersonlighet" genom ditt sätt att se på sparande och investerande vilket ju inte förändras för att man har 1 eller 100 miljoner. Pengarna ska ju fortsätta att förvaltas. Tänk att kunna bli en affärsängel! Eller starta upp en stiftelse som delar ut stipendier till människor som gör saker för samhället eller till lovande unga i ens hemort.

Jag brukar tänka på de stora finansmännen och kvinnorna. Deras person och deras liv definieras ju inte av alla miljoner och miljarder de har utan av hur de förvaltar sin position. De lever ofta självförverkligande liv (vilket kan låta lyxigt men som sannolikt kräver en hel del personlig utveckling för att klara av) och drivs inte av pengarna utan av sina drömmar och sina visioner.

Jag gillar tankesättet att vi väljer att bli miljonärer INTE för pengarnas skull utan för den människa vi behöver bli för att lyckas.

Än en gång grattis och fortsatt lycka till med livet och dina fortsatta investeringar som ju nu fått nya möjligheter, nya vingar så att säga.

Jag blev riktigt inspirerad av din lycka!

Mvh,

Atlas Investo

Lisbeth sa...

Wow!! Grattis!
Vilken känsla, men vad bra ni redan hade planer för att vara ekonomiskt fri, ni kommer inte vara en av dem man sen läser om, som har försnillat hela vinsten och nu har skulder.

Håller med Anonym, jag läser mer än gärna vidare om er och ert liv som ekonomiskt fria. Hur ni resonerar kring arbete vs ledighet, hur era framtidsplaner er ut osv

Herr Oberoende sa...

Wow vilken känsla! Förstår att det helt plötsligt blir tomt när man är så inställd på resan som legat framför er så länge. Hoppas ni kan smälta alla intryck och komma in i någon sorts "vardag".
Jag är själv mitt i min resa mot ekonomiskt oberoende och jag startade nyligen en blogg. Vet att det finns ett flertal redan men jag vill ändå bidra med mitt strå till stacken. Ska bli kul att höra hur du tänker när du börjar blogga igen!

/bliekonomisktoberoende.se

kronantillmiljonen.se sa...

Stort grattis till vinsten Vardagsekonomen :D

Anonym sa...

Grattis!
Är man nöjd med sitt geografiska läge och alla "leksaker" man har så räcker miljonerna väldigt länge. Ska man köpa nytt, lyxigt boende (snittpris i Danderyd/Lidingö låg väl på ca 15 miljoner i vintras), ny bil (Tesla eller Jaguar?) och en jordenruntresa för hela släkten så lär allt rinna bort fort.

Själv blev jag med en, för mig, större summa pengar för ett tag sen och jag kan förstå tomheten, "vad gör vi nu" är en ytterst relevant fråga. Jag är hyfsat nöjd med min livssituation men nu är det ett utmärkt läge att ändra planerna.

Räntekonto skrev du. Tänkte annars fråga hur ni tycker bästa strategin är att hantera det tillkomna kapitalet. Köpa aktier/fonder/guld/konst på en gång för hela summan eller fortsätta som förut men med högre poster varje månad?

Hälsningar Spargrisen

Pengaregn sa...

Men fy fasen va härligt! Grattis!:)

Grymt kul att höra att någon som strävar mot just det här målet lyckas kamma hem en storvinst.

Kör hårt och njut!:)

MvH Pengaregn