onsdag, februari 22, 2017

Halva lönen i pension – inget problem!?

När det dimper ner ett orange kuvert i brevlådan blir väldigt många förskräckta över hur deras pensionssituation ser ut. Det är ganska vanligt att prognosen pekar på att pensionen blir hälften så stor som dagens lön. För att se hur du ligger till kan du redan idag mäta hur pensionsanpassad din vardagsekonomi är.

Som jag skrivit tidigare så mäter vi EKK, Eget Kapital Kvot, i familjens ekonomi varje månad. Mer om det kan du läsa här.  Ju närmre 50 % din EKK ligger ju närmre är du ett kostnadsläge som motsvarar en förväntad pension. Målet är att bygga balansräkningen med ca 50 % av inkomsterna varje månad. Klarar du det så lever du alltså redan idag på en kostnadsnivå som är hälften av dina inkomster – den andra hälften är ju sparande och amorterande.
Vi har satt upp som mål att amortera bort våra skulder helt och samtidigt spara så mycket som möjligt. När vi når denna ”noll-låne-punkt” behöver vi inte amortera eller spara ”nya” pengar (utdelning undantaget) och kommer således att minska vårt behov av inkomster med 50 %!
50 % EKK gör dig redan idag anpassad till ett kostnadsläge som är i nivå med din pension. Du kan själv räkna ut din EKK genom följande formel

Är du idag redan i närheten av 50 %? Grattis, bra jobbat. Fortsätt på den inslagna vägen.
Har du en bit kvar till 50 %? Lugn, det finns massor av bra spartips att finna: kika till exempel in mina favoritbloggar till höger som brukar kunna ge användbara tips. Som vanligt gäller det att dra ner på de fasta månadskostnaderna. Går det att klara sig på en bil/utan bil? Måste det finnas extra betalkanaler på TV:n? Netflix, Viaplay, HBO, Spotify mm – behövs dessa? Hur ser försäkringssituationen ut – ring och förhandla villkor! Går det att sätta om lånen i banken? Lösa dyra krediter med hopbakslån? Hur är det med elavtalet – har det setts över? Undvik tillsvidarepris!! Lunchlåda till jobbet är ett självklart val. Börja med att se över dessa frågor så är du en bit på vägen.
Det går också att öka intäkterna så klart. Går det att ta extra pass på ditt vanliga jobb? Det finns även massor av möjliga extrajobb bara man är lite finurlig. Själv har jag genom åren haft allehanda olika jobb som tex lärarvikarie, telefonförsäljare, croupier, säljcoach, säljare mm. Håll utkik efter annonser och lägg ut krokar i ditt umgänge och skicka spontanansökningar dit du är intresserad av att jobba. Kanske har du någon idé kring eget företag som du skulle kunna starta upp i liten skala?
Hur nära är du att leva på pensionsnivå? Hur tänker du kring skillnaden mellan dagens lön och morgondagens pension?

8 kommentarer:

Fastighetsblogg sa...

Jag räknar kallt med att min pension får jag fixa själv och det jag eventuellt får via orange kuvert får bli en bonus. Dock tror jag att jag redan nu skulle klara mig på det jag får via orange kuvertet faktiskt. Obelånad egenägd fastighet ger mycket låga månadskostnader och jag tycker ni gör klokt i att amortera och spara i kombination!

Frihetsmaskinen sa...

Bra inlägg! I dagsläget skulle jag klara mina fasta kostnader på "garantipension". Målet är dock att gå i pension bra mycket tidigare än 65 så troligtsvis kommer jag att ha mer varje månad då än i dagsläget. Med ev. garantipension på det så skulle jag väl snarare ha 50% mer!?

Jag ser det som om jag har råd att leva som pensionär vid 40 så borde det lösa sig vid 65 ;).

Helena sa...

Ser inga svårigheter med att leva på 50% av lönen om det behövs. Sen är det ju alltid roligt att kunna sätta guldkant på tillvaron, i vårt fall vill vi resa mycket även som pensionärer och då behöver vi planera och spara för det.

Vardagsekonomen sa...

Hej Aktiepappa. Tack för kommentar. Ja, det är nog säkrast att se till att klara sig till största delen själv.

Tror också sparande och amortering i kombination är ett vinnande koncept på lång sikt. Obelånad är målet som sagt. Är ni redan där?

Vardagsekonomen sa...

Tack för din feedback Frihetsmaskinen. Håller med dig om kostnadsnivån. Vi ligger redan på pensionsnivå idag så nog känns det bra.

Vardagsekonomen sa...

Hej Sparivrig. Kul att du läser och kommenterar. Vi tycker också om att resa och vill kunna ha den möjligheten sedan också. Som du skriver så är det ju bara att ta med det i beräkningen redan nu.

Slimis sa...

Jag såg någonstans att min pension kommer vara ungefär 40 % av den lön jag har idag. Samt att jag ska jobba till 68 år och 11 månader. Jag är idag 33 år så det kan hända mycket med pensionen innan jag når pensionsålder. Jag hoppas dock få en passiv inkomst tids nog som ger lite extra trygghet i vardagen. Precis som aktiepappa har familjen en obelånad bostad. Detta känns tryggt då kostnaderna blir lägre och man slipper ha med banken att göra. Jag ser hursomhelst fram emot pensionen. Mvh Slimis

Vardagsekonomen sa...

Hej Slimis. Grymt att vara obelånad i din ålder. Bra jobbat! Idag gäller det att se till att klara sig själv. Tack för din kommentar. Allt gott!