måndag, mars 04, 2019

Varför är folk dumsnåla?

Sparsamhet och att vara ekonomisk är något gott anser jag. Exempel på det behöver knappast rabblas upp även i denna blogg. Vill man läsa de tipsen finns det hundratolv andra bloggar med utmärkta förslag på hur man kan spara en slant.

Det jag tänkte ägna detta inlägg åt är när människor tar beslut som är direkt korkade och orsakade av en slags inre tro att det är ett jäääkligt smart drag. På detta tema har jag flera exempel hämtade ut verkliga livet på relationsmässigt nära håll. Nedan kommer några ytterst snillrika idéer utan inbördes ordning.

En släkting skulle renovera sitt kök till en kostnad på cirka 150 kakor, dvs en rejäl slant. Ett snyggt kök sattes upp och ett nytt ljust  trägolv lades. Men så kom personen på att nya golvlister var för dyrt. Istället spikades originallisterna från 70-talet tillbaka och förgyllde rummet lika mycket som en dynggrep i smörgåstårtan. Allt till en besparing på cirka en lax.

En annan bekant skulle också renovera och rev ner de gamla ytskikten. Ny gips sattes upp och spacklades. Eftersom killen inte ens har en tumme att ha mitt i handen förstår du att resultatet var lika jämnt som en plågad grusväg i tjällossningen. Det briljanta i detta exemplet är att han i nästa steg målar direkt på gipsskivan utan att slipa ordentligt eller att sätta väv som kan lura ögat en aning. Merkostnaden för att göra det ordentligt uppgår i sammanhanget till högst en röding. Istället blev det snarare en värdesänkning av huset som det ser ut nu.

En annan smart tanke handlar om uppvärmningen i en bekants hus. Idag är det en gammal värmepump med dålig verkningsgrad och i princip ren eldrift då den är trasig. Jag frågade varför hon inte satte in en ny panna för 150 loppor. I värsta fall fick hon ta ett lån och ändå skulle investeringen löna sig. Nej, det har jag inte råd med var svaret. Inte ens när jag visade att elräkningens sänkta kostnad med råge skulle betala för både ränta och amortering lyssnade hon. Istället körde hon vidare med den gamla anläggningen.

Jag blir då fascinerad över hur en del människor tänker. Jag antar att dessa individer inte är de enda som tänker kortsiktigt?

2 kommentarer:

Aktiepappa sa...

Haha! Jag förstår precis vad du menar. Stöter på det där ofta i både jobbet och privat. Det verkar som om vissa har svårt att tänka emellanåt... ;) Underbara exempel du tar upp, de får mig att tänka på uttrycket från sällskapsresan "att stå i kallduschen och riva tusenlappar".

Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

Vardagsekonomen sa...

Skönt att det bara inte är min umgängeskrets som har otur när de tänker. Finns många bra citat från den filmsviten. "Sikta på något billigt" är en annan favorit. Tack för kommentar.