fredag, februari 08, 2019

Rekorduppdrag på ingång

Jag har legat lågt med inlägg kring min arbetssituation. Det beror på att jag helt enkelt fortfarande går hemma utan uppdrag. Snart är det dock slut på det!

Mitt företag är överens om ett nytt långt konsultuppdrag värt miljonbelopp och kommer att signera det sist kontraktet under fredagen. Personligen är det mitt "tyngsta" uppdrag som ekonomikonsult sett till kund, position och debitering, vilket känns fantastiskt att kunna ro i hamn. Just nu är det en galen efterfrågan på min kompetens och mitt arvode har höjts med över 20% sen senaste uppdraget.

Bara timmar efter jag kommit överens med kunden hör en annan kund av sig och höjer då timpriset för det uppdraget med ytterligare ca 20%! En viktig ingrediens för att överleva som konsult är ärlighet och öppenhet. Hur lockande det ändå är att tjäna mer pengar så är det viktigaste att stå för sitt ord. Därför tackade jag nej och förklarade för den kunden att jag redan muntligt var överens med den första kunden. Jag är övertygad om att detta beteende gynnar mig som konsult i längden.

Som jag skrivit om tidigare valde jag att säga upp mig från min anställning i höstas för att jag inte trivdes och mådde bra. Givetvis underlättar det med en rejäl buffert i ryggen, men jag är helt övertygad om att fler människor borde våga lämna sina jobb för något bättre. Jag känner många som vantrivs på sitt jobb, men aldrig gör något åt det. Uppenbarligen är vanans makt stor. Borde nog skriva ett inlägg om det ämnet. Hur trivs du på ditt jobb?

Den här tiden innan jag börjar nytt uppdrag har gett mig möjligheten att prova livet efter FIRE. Jag har bara blivit mer och mer säker på att det är en vinst för mig och min familj att kunna börja trappa ner. Planen är att jobba som konsult 8 månader om året nu under ett par år och dra in de sista slantarna innan det är dags att dra sig tillbaka för gott.

I ett kommande inlägg tänker jag redogöra för hur min dag som fri ser ut. Förhoppningsvis kan det vara en inspiration för oss alla att fortsätta kämpa och följa vår plan.

Ha en fantastisk fredag kära läsare.

2 kommentarer:

Egon Investor sa...

Det hedrar dig att du inte tog det andra uppdraget även om de erbjöd mer. Jag är övertygad om att det lönar sig i längden (om inte annat för din egen självkänsla).

Att jobba åtta månader om året låter mycket bra. Jag hoppas att du får till det.

Jag har själv nyligen bytt jobb och är mycket nöjd med det. Fortfarande mer än en normal heltid, men betydligt mer intressant och roligt.

Mvh

Egon

Vardagsekonomen sa...

Jag tror vi har helt rätt att det lönar sig i längden.

Målet är som sagt inte att dra in så mycket som möjligt. Tvärtom handlar det om att dra in det som behövs och sen maxa ledigheten.

Kör du också eget?