onsdag, oktober 04, 2017

Slava för sina prylar eller bara dum i huvudet

En stor anledning till varför jag varit sparsam och ekonomisk har varit på grund av målet att äga min tid. Det ska uppnås, som för så många andra, genom att leva på mina avkastningar.

Vi är många som har detta målet och som dagligen fokuserar på att jobba, dra in deg, hålla nere kostnaderna och leta bra case att investera i. Gott så känner jag. Allt detta bidrar till att nå målet. Målet att äga min tid.

Om jag då ser till den tid jag har ledig idag blir jag lite orolig för min egen hjärnkapacitet... Kom nu ihåg målet att äga sin tid.

Vad gör jag då på fritiden? Jo, då ska de allt fler prylar man skaffar sig tvättas och underhållas. Trädgården ska våras och höstas. Utemöbler tas fram, tvättas, oljas, inte användas för att det regnar, tvättas igen, torkas och plockas in på vinterförvaring...

Jag byggde en jättefin pergola med loungehörna och utedusch som blev klar i våras. Har inte suttit i soffan en enda gång och duschen blev använd ett par gånger i augusti innan jag monterade ner den för vintern.

Så här kan jag fortsätta ett tag till och ställer bara frågan: är jag dum i huvudet? Vad kommer hända med mer fritid och ekonomiska resurser? Sommarstuga? Båt? Husbil?

Skulle man hamna i en sådan situation jobbar man lika många timmar som idag på att underhålla all skit, men får ingen lön.

Så vad är lösningen? Bo i en koja i skogen? Hur hittar ni en gyllene medelväg?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den där pergolan var väl ok, det är ju ingenting som kostar i underhåll? Tog den upp yta som annars skulle varit gräsmatta så är det rentav vinst.

La du ned lite fysiskt arbete på den så fick du utlopp för energi som annars kunde gått åt till meningslös shopping.

Anonym sa...

Haha ja det där känner man igen. Har inte suttit mycket i den soffgruppen vi har på altanen. Varje gång jag tog fram dynorna för att kunna sitta där efter maten började det regna. Några kvällar satt vi där under sommaren, men det var inte mycket.

Dock, kan man avveckla gräsmatta till förmån för stenläggning, altan eller dylikt så är det vinst!

Vardagsekonomen sa...

Tack för peppen. Visst försvann det gräs vid bygget så det jobbet har i alla fall minskat.

Tack för att du läser bloggen och tar dig tid att kommentera.

Vardagsekonomen sa...

Denna sommaren var det inte mycket möjligheter att sitta ute.

Jodå, här har vi grävt bort säkert 150 kvm gräsmatta så visst går gräsklippningen fortare.

Tack för att du är en flitig läsare och kommenterar.