fredag, oktober 06, 2017

Skiter björnen i skogen?!

Lite låg nivå på rubriken kanske, men kunde inte låta bli när jag kom på den...

Så kom då björnarna fram på börsen och det lös rött nästan överallt i portföljen. Det är med blandade känslor jag upplever såna här dagar. Älskar att köpa när kurserna pressas.

Blev ökning idag i bla Sportamore, Klövern, Accando och Wallenstam. Dock inte uppdaterat innehaven här på bloggen. Jag handlar flera gånger i veckan och därför tänker jag uppdatera listan här på bloggen ett par gånger i månaden.

Det jag köpt mest av idag och som det blivit en del av på slutet är skog. Jag satsar på Holmen och SCA. Magkänslan säger att skog är rätt på sikt. Tänker att det är en begränsad resurs och att det är en "riktig" tillgång. Något att hålla i när åskan går (dock inte i adventsstormarna). När det nu är såna här björndagar passar det ju ypperligt att köpa skog.

Finns också en annan inrktning jag tror på kommande åren och det är Indien. I portföljen har jag renodlade Indienfonder och köper regelbundet. Jag har valt ut fyra olika för att få lite spridning. Jag tror stenhårt på Indien och den boom landet står inför. Jag litar också på att IKEA har gjort läxan bra när de gör bedömningen att gå in på den marknaden. Jag tänker att om IKEA går in så är landet redo att ta nästa steg och då vill jag vara med på resan.

Vad har ni passat på att köpa idag? Tankar om skog och Indien?

9 kommentarer:

kronantillmiljonen.se sa...

Har egentligen inte supermycket tankar kring indien. Ska resa dit om någon månad men mer än så blir det nog inte :P

Fint köp i Sportamore förresten. Allt jag känner om bolaget är att de verkar ligga före sin tig gällande e-handel och att de är riktigt bra att ha att göra med. Vet för övrigt lite om aktien :)

Vardagsekonomen sa...

Kul med resan dit. Det är inget land utan en kontinent vad jag hört. Har stött på en del indier i yrkeslivet och det är spännande historier.

Tror mycket på Sportamore. Du får plugga på lite 😀

Tack för att du läser och kommenterar.

Utlandsutdelaren sa...

Skogsaktier är bra i björnmarknad (som vi inte är i ännu). Däremot är de cykliska på ett annat sätt och har sina nedperioder de också. På lång sikt är de obligationsartade och ger en stabil avkastning. Risk finns i klimatkänslighet i form av ökad frekvens av oväder som snabbt kan förstöra stora värden.

Jag har bevakat Holmen och SCA länge men tycker bägger är lite dyrt värderade jämfört med alternativ just nu. SCA har jag också avvaktat eftersom jag inte ville köpa mitt uppi spekulationen om uppdelningen med Essity utan hellre väntade ut den och väntar in nästa rapport för att se svart på vitt.

Har tidigare ägt bägge aktierna. Anledningen till att jag sålde var att jag hade dem hos Aktieinvest i mindre belopp som student. När det blev fast depåavgift för att förvalta depån om man inte aktivt investerade valde jag att sälja eftersom nettovinst efter avgift blev så låg. Ångrar idag att jag inte försökte flytta aktierna till annan aktör men på den tiden fanns färre alternativ för småsparare.

Vardagsekonomen sa...

Nån tanke jag hade var att förekomma björntiderna och sitta på aktierna innan alla andra vill in. Rätt eller fel kommer ju visa sig. Känns som det finns uppsidor i balansräkningen i båda bolagen.

Hygien och inkontinens är marknader som båda kommer växa, vilket gynnar Essity. Däremot är det en fruktansvärd marginalpress i denna sektor och rejält med hot kommer från öst i form av Turkiet och Kina. Därför ville jag bli av med Essity innan jag köpte SCA.

Tack för att du delar med dig av intressanta tankar.

Aktiepappa sa...

Holmen är ett företag som jag verkligen tycker om och de har känts dyra sedan jag köpte dem första gången. Då stod de i drygt 100 kr om jag minns rätt. Jag tycker fortfarande att det är billigt att köpa skog genom en investering i Holmen. Och då får man bruk och kartontillverkning på köpet. (Det skall nämnas att numera är det faktiskt lite billligare att köpa skog via SCA sedan de delat aktien.)

Ha en fortsatt go helg!

Vardagsekonomen sa...

Vi verkar resonera lika i frågan och får väl hoppas det blir gynnsamt för oss.

Som jag skrev i kommentar ovan så har jag nu börjat köpa SCA.

Hoppas du haft en bra helg och veckan blir bra.

Anonym sa...

Hello! I would like to discuss cooperation opportunity with you. Can you please tell me your email address?

Anonym sa...

Indien är inte en kontinent. Hör till Asien, hoppas du är bättre på aktier än geografi.

Vardagsekonomen sa...

Jag vet att Indien inte är en kontinent i den traditionella bemärkelsen. Det jag menade att Indien är ett land med många delstater som har olika språk, lagar mm. Det var det jag syftade.

Tack för ditt påpekande så att jag fick klargöra vad jag menade.