torsdag, januari 05, 2017

Fastighetsaktier och nya bostäder

Jag har börjat köpa in fastighetsbolag i portföljerna nu efter en tids nedgång. För min del har det blivit Balder och Klövern i denna rundan.

Anledningen till nedgången är ju på grund av svagt stigande långräntor, vilket förstås ger högre räntekostnader. MEN Herr och Fru Ekonomidirektör i dessa bolag har naturligtvis full kontroll över lånestocken och jobbar aktivt med att optimera räntekostnaderna.

En annan sak jag funderat på är hur marknaden för kommersiella fastigheter kommer utvecklas. Fler och fler tjänsteföretag har idag flexibla arbetsplatser som gör att de behöver mindre kontorsutrymme. Min egen teori är att vi kommer ha färre och mindre kontor än idag då fler företag kommer ha flexibla arbetsplatser där de anställda jobbar hemifrån eller på projektytor. Vad ska då hända med dessa ytor som eventuellt blir över? Idag läste jag detta: Kontor blir bostäder
Finns alltså möjligheter att omvandla kontoren till bostäder. Detta gör att användningsområdena för en fastighet blir fler och värdet blir potentiellt högre.

Vad tror ni om fastighetsbranschen?

Allt gott!

2 kommentarer:

kronantillmiljonen.se sa...

Fränt att du valt att införskaffa Klövern pref. Funderat på den ett tag faktiskt men då jag både har Balder och Akelius känns det som jag har nog. Gillar däremot preffar och funderar på att äga många och i stället inte ha så stor vikt i respektive.

Vad tror du om att köpa bostad i dagens läge? Jag och sambon funderar men vi kanske kommer flytta om ca 5 år (eller liknande). Känns lite dumt att köpa något då :) Priserna kanske är jättedåliga det året.

Allt gott på dig me!

Vardagsekonomen sa...

Hej KTM

Tack för din kommentar. Jag är ju trots dagens nivåer positiv till att äga sin bostad. Det är svårt att sia om framtiden, men när vi köpte hus så gjorde jag research nördig som man är. Vi ville bo lite utanför stan och hade vissa kriterier som affär, pizzeria, skola, idrottsklubb, bibliotek etc. Då fick jag fram ett urval och sedan kollade jag priser för dessa orter och eventuella uppsidor som tex framtida planer för kollektivtrafik, nybyggnationer osv. På så vis kunde jag få fram olika ställen som skulle passa oss och sedan var det bara att börja leta. Funkade fint för oss.

Om jag skulle varit 10 år yngre idag och utan barn skulle jag köpt en bostadsrätt med renoveringsbehov. På så vis kan jag göra en del arbete åt mig själv genom renovering och är med på marknaden om det fortsätter uppåt.

Kan ta ett exempel från vår bekantskapskrets. De letar bostad men tyckt det varit för dyrt de senaste fem åren. De letar i prisklassen 2,5 - 3 miljoner. Där vi bor har priserna senaste fem åren ökat med ca 25%, vilket i deras fall motsvarar ca 600 - 750 000 kr. De har inte en chans att spara ihop dessa pengar under tiden de väntat. Tvärtom kommer de längre från målet.

Vi får skriva ihop något inlägg om bostadsköp lite längre fram.

Allt gott!