fredag, januari 01, 2021

Back trading 2020

2020 var ett prövande år för oss alla. Själv har jag hela tiden haft en väldigt negativ syn på pandemin. Tyvärr gjorde jag kopplingen, ekonom som jag är, att börsen skulle spegla verkligheten. 

Det gjorde att vi avyttrade stora delar av våra portföljer under februari och mars till ett värde av 1 574 000 SEK. Till en början var det rätt strategi och runt den 20 mars hade vi "räddat" 364 000 SEK då våra gamla innehav fortsatte ner i värde.

Efter det fortsatte jag med min tro att marknaden skulle spegla verkligheten och köpte inte tillbaka i samma omfattning som jag sålt av. När jag summerar portföljerna i slutet av december konstaterar jag att om jag inte sålt av något alls hade portföljerna istället varit upp 312 000 SEK. 

Eftersom jag under året köpt tillbaka en del igen så motverkar det en aning av den uteblivna uppgången som i verkligheten summeras till 213 000 SEK. 

Var det då en miss att sälja? Grämer jag mig? De flesta skulle säkert vråla JA! Men jag gör faktiskt inte det. Visst jag har sålt bra bolag billigt och sumpat över 200 papp hittills och med tanke på att bolagen förmodligen kommer fortsätta utvecklas positivt så växer den summan. Men jag köpte mig istället en trygghet som jag där och då värdesatte. Jag kunde koppla av och mådde inte dåligt när det var kraftiga dagliga ras. Många kommer säkert tycka jag är en sämre investerare eller bara helt dum i huvudet. Ja, då får det vara så. 

Jag följde min egen inre tro och det är viktigast för mig. 

Bäst just nu: Tour de Ski

Sämst just nu: Såsseministrar på vift 

3 kommentarer:

Anonym sa...

Stor kredit till dig att du skriver ärligt hur året gått. De flesta på Twitter basunerar ut hur fantastiska avkastningar de har haft. Men det är väl en mänsklig egenskap att försköna verkligheten.

Vardagsekonomen sa...

Hej, tack för din feedback. Jag har alltid varit trött på människor som ska försköna och frisera sanningen.

Aktiegrubbel sa...

Tycker inte att du var dum, även fast jag inte agerade som dig. Om man tror på sina aktier tror jag på time in market beats timing the market.