onsdag, december 23, 2020

Sverige - ett sönderbrutet land

Det gör otroligt ont i hjärtat och själen att tänka dessa tankar och att skriva detta inlägg. Men jag måste samtidigt se det för att förstå det och ta in det. 

Jag är en cyniker och en stor kritiker. Tänker ofta "Hur svårt kan det vara". Det är dags för fler att vakna nu och stå upp för vad som är rätt. 

Aftonblaskan har de senaste dagarna skrivit om Södertälje där fester med hundratals personer har arrangerats under hela hösten. Det är ett sådant otroligt svek och fruktansvärt nonchalant att bete sig på det viset. När man läser om att det är ringdans där man håller varandra i händerna och ser på de maskerade bilderna så förstår man att det är personer med utländsk härkomst som ligger bakom festerna. 

Jag har tidigare skrivit om kritiken mot Anders Tegnell när han uttalade sig att det är invandrare som driver smittan. PK-drevet gick på högvarv och han fick backa. Han verkar ju haft rätt.

En annan sak jag upptäckt är att i början av pandemin släppte FHM coronastatistik byggd på födelseland. Där gick det att se tydligt att personer från Mellanöstern och östra Afrika hade väldigt många smittade och döda. 

Det jag undrar är varför denna statistik inte uppdaterats och publicerats sedan i juni? Det är ju inte svårt att tänka tanken vad en ny uppdatering som visade samma sak hade inneburit. En ännu större polarisering. 

Sverige är sönderbrutet och polariserat. Det är bara att inse. Att dölja fakta för att undvika polarisering driver snarare på den ännu mer. 

Transparent kommunikation är alltid ett vinnande koncept. Tala om sanningen och sätt in rätt åtgärder. Sluta mörka och ljuga!


Bäst (l)just nu: att vi passerat vintersolståndet

Sämst just nu: våra trötta politiker


5 kommentarer:

Rainhult sa...

Intressant blogg du har. Tycker speciellt om de inlägg då du skriver om Sveriges förfall. Tyvärr är det så att Sverige är förlorat. Anklaga mig för defaitism om du vill men fakta är att Sverige är utom all räddning. Tur är ju dock att till och med i det senaste valet röstade över 80 % för att utvecklingen mot avgrunden ska fortsätta. Svenskarna får det de vill och förtjänar.

Tro dock inte att SD skulle vara lösningen. Inte heller de kan nämligen längre rädda Sverige fast de skulle få 100 % i nästa val.

Vardagsekonomen sa...

Tack Rainhult. Jag skriver om aktuella ämnen och resonerar kring mina egna funderingar.

Det hopp som återstår för Sverige är en regering med M,SD och KD. Vinner inte de nästa val så är det spiken i kistan.

Rainhult sa...

Jag har full förståelse för ditt önsketänkande. Kan vara fullt möjligt att regeringsbildningen ser ut så om två år. Problematiken är att det sker 10 år försent.

Det hjälper inte längre att trycka på bromsen i bilen sedan man kört över avgrundens kant och bilen är i fritt fall. Like lite hjälper det att byta chaufför i det läget.

Aktiepappa sa...

Ja visst är det lustigt (eller tragiskt) att man slutar redovisa fakta pga att det kan uppfattas som rasistiskt... Jag blir så trött på hela PK-grejen. Varför inte istället vara ärlig med problem och försöka lösa dem?

Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

Vardagsekonomen sa...

Vi är helt överens. Tyvärr har det förekommit censur länge inom mainstream media länge. Då blir den maskerade sanningen den enda sanningen.