lördag, mars 28, 2020

Alarmist, inflationshot och samhällskollaps

Så var en ny börsvecka till ända. Dopad med stimulanspaket av aldrig tidigare skådade slag repade sig börsen. Personligen tror jag att dagens nedgång kommer att följas av nya kraftiga nedgångar nästa vecka.  Vi har inte ens sett början av den seriekrock som kommer när likviditeten är slut och företagen slutar att betala varandra. Det blir en dominoeffekt som nu är i sin början.

Jag har i långt över en och en halv månad nu varnat alla i min omgivning för vad jag tror vi har framför oss. Detta kommer att drabba oss hårdare än vad många tror. Jag har fått väldigt lite gehör på vad jag sagt, men har hittills prickat av händelserna i tur och ordning. Ingen som kallar mig alarmist längre i alla fall. Utan fler och fler inser allvaret.

Jag har varit inne på det tidigare, men upprepar det igen. I min teori talar mycket för en kraftig inflation framöver. Land efter land öser ut miljardpaket. Hur ska dessa finansieras? Med sedelpressar såklart. Då tar inflationen fart och lånens värde urholkas. Vilket också gynnar varje enskilt land.

Liksom då givetvis mångas sparpengar också urholkas, vilket förklarar en del av rusningen till dollar och guld. Jag har själv köpt på mig fysiskt guld senaste tiden för att försäkra en del pengar. Jag har även köpt fysiskt silver då den dels står väldigt lågt i värde och jag spekulerar i stigande priser pga brist på fysiskt guld och att folk ändå vill ha ädelmetaller och kanske då går över till silver.

Jag köper även lite smått aktier med reala tillgångar som fastigheter och skog. Gärna då noterade i EUR och USD för att undvika SEK. Det har blivit köp i Weyerhaeusser (skog i USA), Stora Enso Oy i EUR, Akelius D i EUR. Dessutom i SBB som bör vara gynnade av mycket samhällsfastigheter samt i Castellum som behåller sin utdelning. Det har också varit insiderköp i de två senare bolagen som jag väljer att rygga.

Frågan gnager hela tiden i mig hur jag ska placera mina kvarvarande likvider för att behålla värdet över tid ifall inflationen drar iväg ordentligt. Vad har du för tips?

Nästa steg i detta kaos kommer bli kraftigt ökade klyftor i samhället där den stora skillnaden blir huruvida man har jobb eller ej. Segregering och utanförskap kommer att öka. När fler får det sämre tror jag brottsligheten stiger med tex fler inbrott och rån som följd.

Det kan börja bli svårt att få tag i mat pga uteblivna leveranser eftersom andra länder har stängt sin produktion och sina gränser. Detta kommer att driva på såväl inflation som osäkerheten.

Vad händer då om sjukvården har utmattats, polisen är överhopad av nya brottsvågor, arbetslösheten når 30% och inflationen ökar på grund av nytryck av pengar?

Se på vapenförsäljningen i USA som är rejält uppåt och polisen redan förvarnat att de inte kan hjälpa alla. Det kommer bli kaos och anarki! Total härdsmälta. Det kommer ta många många år att reparera.

Så hjälp nu till att få alla runtomkring dig att ta det ansvar som vi nu alla har. Det finns inga skäl att bryta mot de rekommendationer som finns. Det är bara genom att hjälpas åt som vi kan lindra effekterna av detta! Jag hoppas innerligt att jag har så fel i min analys ovan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Är Akelius D, med sin fasta utdelning, verkligen ett bra alternativ i ditt scenario? Hög inflation borde vara förödande för alla "fixed income" produkter.
I övrigt delar jag din bild av framtiden. Det ser dystert ut och att exempelvis omxs30 kan ligga på ungefär samma nivå som förra sommaren är anmärkningsvärt.
Däremot tror jag inte vi får se någon fullskalig anarki, utan man kommer nog normalisera samhället innan dess och låta viruset ha sin egen gång.

Vardagsekonomen sa...

Tack för din tanke om Akelius D. Intressant. Jag hoppas du har rätt i att staten vågar släppa på de olika restriktionerna innan det brakar loss på riktigt.

Anonym sa...

Om det blir hög inflation borde det väl medföra höga räntor? I såfall, hur går det med alla som har lån (krediter) tex på sina fastigheter och boenden? Och hur går det i såfall med fastighetsmarknaden om räntorna stiger kraftigt? Och med dem som står för krediterna, dvs banker och bolåneinstitut?

Många frågor, kanske några svar?

Vardagsekonomen sa...

Ja, i teorin är det så att räntorna höjs för att dämpa inflationen. Men fungerar fortfarande detta räntevapen? Låt oss anta det.

Stigande inflation leder till ökade priser och pressar upp lönerna. Värdet på tillgångar som aktier, fastigheter, guld och skog kommer då också teoretiskt att få en värdeökning. Cash på banken kommer att tappa son köpkraft eftersom varje krona räcker till mindre och mindre.

Med lånen är det tvärtom. De är ju vad de är så att säga nominellt. När allt annat stiger minskar samtidigt lånens värde.

Det är ju detta som gjort hela köttberget av 40-talister till bortskämda miljonärer. Inflationen på 1970- och 1980-talet käkade upp varenda lånekrona. När sedan lågräntan kom in i bilden så exploderade värdet på deras bostäder. Grattis!

Bankerna kommer att slussa vidare kostnaden för ökad upplåning till sina kunder. Så länge bänken gör läxan och lånar ut till kunder som kan betala kommer de fortsätta att tjäna pengar.

Bektesh Jehona Sjostrom sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.