måndag, mars 11, 2019

Sålde Acando idag efter budet

Något överraskad läste jag nyhetsskörden på Avanza vid bördöppning och såg att CGI kommit med ett bud på 41,45 kr per aktie i Acando.

Jag köpte in Acando för ganska länge sen och hade ett gav runt 27 kr. Börskursen sprang direkt upp till 41,20 och mer eller mindre cementerade där. Många storköpare idag och frågan är om det inte är CGI själva som ligger bakom. Alternativt en annan budgivare.

Efter en del velande fram och tillbaka valde jag att sälja hela innehavet idag och realisera en vinst på ca 50% i uppgång. Om affären går igenom finns inte mycket uppsida på kursen. Styrelsen går ut med pressmeddelande och rekomenderar att ägarna antar budet, vilket de största ägarna redan gjort.

De frågetecken jag hade var om affären verkligen går igenom annars rasar kursen igen eller om ett nytt bud kan få kursen att rusa. Denna gången valde jag att casha in. Rätt eller fel kommer visa sig.

6 kommentarer:

dentystainvesteraren sa...

Detta är nytt för mig. Är det CGI som damsuger alla aktier för 41,20? Kommer priset därmed ligga kvar på 41,20 så länge CGI vill ha fler aktier?

Uppsida: Om en annan budgivare ger sig in i leken kan priset gå upp.

Nedsida: Något gör att köpet inte går igenom och kursen faller tillbaks. Det tar lång tid innan försäljningen går igenom och mina pengar blir därmed låsta en viss obestämd tid.

Kommentar på min kommentar?

Vardagsekonomen sa...

Nu när jag följt handeln under dagen är jag ganska säker på att det är CGI som ligger bakom dagens köp. Det här legat ett block på 6-7 miljoner aktier på 41,2 under dagen. De som har köpt har gjort det växelvis hela tiden utan att dra upp priset. Det talar för att det är samma köpare bakom. Hade någon annan velat komma in i spekulation om att det blir budgivning borde handeln sett annorlunda ut.

Jag är nöjd med vinsten och vill inte riskera att affären uteblir eller pengarna blir låsta. En vinst är en vinst och jag är nöjd.

Hur har du gjort själv?

10årsplanen sa...

Vi verkar ha resonerat lika, skrev lite om det nu på min blogg med :)

https://10arsplanen.blogspot.com/2019/03/tack-och-hej-acando.html

Kul blogg för övrigt, jag tar och lägger till den i min blogglista. Du får gärna göra detsamma!

dentystainvesteraren sa...

Det känns osannolikt att en annan budgivare skulle ge sig in nu. Jag avvaktar med försäljning än så länge. Har viss insikt i bolaget och väntar in ytterligare info. Inte omöjligt att jag också landar i att ta hem vinsten. Blev en trevlig dag helt klart. Tack för en trevlig blogg.

Vardagsekonomen sa...

Tack för din feedback. Jag har lagt till dig också.

Vardagsekonomen sa...

Blir spännande att se hur du gör. Tack för din positiva kommentar.