torsdag, mars 28, 2019

Äntligen pensionär

Ändå sedan jag var liten har mitt mål varit att sluta jobba så tidigt som möjligt. Detta var långt innan dagens FIRE-hets och att ägasintidklubbar var uppfunna. Målet har funnits med i bakgrunden utan att egentligen existera. Det har varit för abstrakt under lång tid och kännts långt borta.

När vi sen hade turen att dra in ett gäng miljoner på spel kortades tiden till målgång. Första året efter vinsten hände egentligen ingenting och vi använde knappt något av pengarna mer än att köpa två nya sommardäck och ny kyl och frys. Helt plötsligt var det möjligt att nå målet och resan gick för snabbt. Det gick inte riktigt att fatta.

En del av grejen med att bli ekonomiskt fri är just själva resan och vägen till målet. Man behöver den tiden för att förbereda sig för sin exit och fundera på hur tiden ska användas sen. Jag kunde inte riktigt ta in att vi var så nära och hamnade i ett slags vaccum och fortsatte köpa aktier löpande fast med lite mer pengar än tidigare i övrigt hände ingenting.

Idag är jag tacksam för att vi reagerade så här och inte tvärtom och trodde att vi kunde köpa vad vi ville i all oändlighet.

Jag har nu varit ledig på heltid i cirka fem månader som ett slags test på hur jag tycker det är och jag trivs fantastiskt. Fast samtidigt kan jag sakna att tjäna pengar. Känslan när kontot fylls på är oslagbar. Den sociala kontakten får jag nu med personer jag trivs med och själv väljer att umgås med. Det ger mycket mer energi än att träffa folk man är tvingade att träffa på tex en arbetsplats.

Under dessa månader har en tanke växt fram och blivit en sanning och en plan. Jag trivs med ledigheten, men saknar att tjäna pengar. Utifrån det har planen formulerats.

Istället för att se på tillvaron som att man jobbar nu för att kunna göra en exit sen har jag bestämt mig för att vända på saken. Jag ser mig som fri nu och behöver egentligen inte jobba. Däremot vill jag jobba för att känna känslan av att tjäna pengar. Därför klassar jag mig själv som pensionär på deltid från och med nu!

Om jag vill jobba, var jag vill jobba, hur länge jag vill jobba bestäms enbart av mig själv och styrs av lusten till det - inte behovet av pengar!

Min tanke är att jobba deltid under tiden som våra barn går i skolan. Då kan jag jobba när de är där och vara ledig på loven. Vi har diskuterat om att flytta söderöver, men är nog aningens för fega i dagsläget. Däremot när kidsen flyttat ut är sakenen annan.

Sammanfattningsvis så har jag åtminstone nått ett delmål genom att se mig själv som fri på deltid. Jag kommer kanske jobba tio år till under delar av året som konsult genom mitt eget bolag. Därefter är det ganska troligt att vi drar oss tillbaka för gott och flyttar till värmen.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Ibland är det klokt att skynda långsamt. Grattis till att du/ni kommit på vad som passar er bäst!

Spargrisen

Anonym sa...

Låter som ett drömmigt upplägg! Man måste lyssna till sig själv. Grattis och bra jobbat!