fredag, november 23, 2018

Tjäna pengar på andras fobier

Nu börjar det bli lite tröttsamt med all buffémat och sangria. Kan väl inte påstå att jag längtar hem till två plus och snöblandat regn precis, men vi känner nog allihop att vi kan detta stället nu. Tyvärr inget höjdarställe och hit åker vi inte igen.

Från tid till annan har jag och Fru Vardagsekonom funderat på att flytta från vårt nuvarande boende. Eller i ärlighetens namn är det nog mest jag som tagit upp det. Ibland är jag så sjukt trött på alla måsten när man bor i hus. Klippa gräs, rensa rabatter, måla, putsa fönster, lägga golv, gödsla gräsmattan, klippa häck, tvätta altantrall osv. Jag tycker det är så svårt att veta på vilken nivå man ska lägga ambitionsnivån. Hur hanterar ni dessa sysslor?

Lösningen på ovanstående kan ju tänkas vara att flytta till en lägenhet, men icke. Istället skulle undertecknad vara intresserad av ett litet ställe på landet med en lada, ett par uthus och hönshus. Kruxet är att jag är så sjukt mörkrädd. Vi har ett avancerat larm hemma med konstant skalskydd och sektionerat larm i huset på natten. Kameror, detektorer och brandvarnare finns det överallt i huset. Utomhus har jag satt upp lampor som lyser upp varenda vrå på tomten till nära på dagsljus på natten.

Givetvis tar det emot att pynta ett antal tusen om året till larmfirman. Men jag har inget alternativ. För att kunna vara hemma själv är det ett måste med detta larm. Frågan är hur mycket pengar som säkerhetsbranschen tjänar just på kunder som mig? Hur stor är egentligen risken för ett inbrott? Hjälper det med larm? Alla är vi såklart olika och tolkar statistiken på det sätt som känns bäst för en själv.

Faktum kvarstår. Det går att tjäna feta pengar på andras fobier och då har jag inte ens diskuterat alla kvacksalvare och mumbojumbotyper som kan bota allt från cancer till att fördriva onda andar.

Hur gör du med dina fobier, rädslor eller andra känslor? Betalar du dyra pengar till en larmfirma, någon du går och pratar med eller kanske något annat?

Adios amigo!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har brandvarnare (såklart). Jag har också världens bästa "larm" som kostar ca 1000:- i månaden. En jättestor hund...

Vardagsekonomen sa...

Brandvarnare är ett måste. Jag tycker det känns tryggt att ha det kopplat till larmcentralen. Då kan de larma ut räddningstjänsten även om vi inte är hemma.

Hund är ju ett klart bra alternativ. De kan ofta känna av stämningen och ge föraningar om att något är på gång att hända.

Tack för att du läser bloggen och skriver kommentarer.

Anonym sa...

Är det verkligen mörkret du är rädd för? Eller är det något/några andra som du inte kan se med dina egna ögon som gör dig rädd?

I lång loppet kanske du ekonomiskt skulle tjäna på att gå till en psykolog istället för att betala till en larmfirma. Chansen finns dessutom att med psykologens hjälp bli av med rädslorna, vilket antar jag knappast kommer att ske med larmfirman - även om den firman kan hjälpa dig att dämpa känslorna, tillfälligt.