måndag, november 19, 2018

Hola hola- Coca Cola

Herr och Fru Vardagsekonomer med tillhörande kids befinner sig för närvarande på spansktalande ort med behagligt klimat.

Jag tycker alltid det är kul att försöka bemöta lokalbefolkningen på deras språk. Dock är jag långt ifrån ett språkgeni, men kan vissa basala fraser och utför en del enklare beställningar. Det brukar uppskattas och jag har tränat en del inför resan som vanligt.

När vi kom till receptionen för incheckning var jag beredd på att använda mina kunskaper i spanska. Vi möts av en trevlig kille med öppningsfrasen " Hej och välkomna. Kan jag hjälpa er" på obruten svenska. Kan lugnt säga att man kunnat få plats med både Vasaskeppet och hela muséet så mycket som jag gapade och fick knappt fram ett hej.

Snacka om besvikelse! Åka ändå hit för att tragga på svenska. Vi kunde ju lika gärna åkt till Borlänge...

Gårdagen blev iallafall lite bättre då jag lyckades spara in en slant. Ekonomiska som vi är har vi givetvis med oss egna uppblåsbara poolleksaker varav en gigantisk donut. För att spara in på ansträngningen så gick jag till hotellets supermarket för att få låna deras kompressor, men den damen ville ha en Euro. Nä min själ tänkte jag och gick hem. Efter att ha ägnat en väsentlig del av min energi på att få den jäkla badringen uppblåst samtidigt som ungarna jagade runt och Fru Vardagsekonom suckade över min snålhet blev jag äntligen klar. Så jäkla nöjd. En hel Euro insparad!

På tal om svensken i receptionen. Det är oerhört betryggande nu utomlands sen nya regelverket kring surf utomlands träder i kraft. Nu ser man fullt med föräldrar som sitter med näsorna i mobilen vid poolen, matbordet och lekplatsen. Precis som hemma!

Nu väntar en nyblandad Cuba libre på att inmundigas. På återhörande.

Adios amigo!

Inga kommentarer: