söndag, oktober 22, 2017

Nyttigt sälja jultidningar

Vårt äldsta barn har under hösten sålt jultidningar för första gången och jag är riktigt imponerad. För att få en hyffsad försäljningsvolym gäller det att vara först ute. Samma dag utskicket från förlaget kom bestämde vi oss att det var ok att sälja.

Därefter instruerade jag stjärnsäljaren om alla de magiska tricken. Nä just det. Försäljning handlar inte om magi. Det gäller att presentera sig, tala om vad man säljer och uppträda artigt. Ganska basic. Detta verkade också fungera eftersom väldigt många i kvarteret handlade. Kryddat med försäljning inom släkten blev det möjligt att välja ett PlayStation 4 slim som premie, vilket kostar ca 3 papp på Elgiganten. Utöver konsolen blev det ett par enklare premier och 100 kr i kontanter. Inte illa!

Jag har själv sålt jultidningar, majblommor och saker åt WWF när jag växte upp. Det är ett bra sätt att lära sig flera viktiga saker.

Att besöka främmande personer och presentera sig själv och produkterna är ett bra sätt att bli bekväm i sociala sammanhang och prata med och inför okända. Det är bra att redan som liten lära sig att jobba för pengarna. Det är också ett ansvar som ska fullföljas med försäljning, leverans och redovisning av pengarna.

Jag har haft kompisar som sålt kvällstidningar varje helg, men det är inget jag vill att mina barn ska göra. Jag minns att det skulle säljas varenda helg och de kunde sällan följa med på matcher, turneringar eller andra aktiviteter. Det är inget kul att göra så stora uppoffringar som barn. Då är det mer lagom med att sälja jultidningar.

Vad tycker du om försäljning av jultidningar?

2 kommentarer:

Lisbeth sa...

Tycker det är super. Är man lite snabb och har lite bra grannar och bekantskapskrets får man ihop ngt fint och lär sig att det är bra och trevligt att jobba. Uppfostrande!!

Vardagsekonomen sa...

Helt rätt. Det gäller att vara först ute. Trevligt att du är en regelbunden läsare och kommentator.