tisdag, mars 21, 2017

Bankmöte idag

Jag har blivit inbjuden till min bank idag för rådgivning. Agendan som de satt är att se över mitt sparande och lämna förslag på hur jag kan spara framöver samt se över hur jag hanterar pensioner i mitt företag.

Saken är den att jag kallar inte detta för rådgivning utan för mig är det ett säljmöte. Det är inte som förr att de som jobbade på bank kunde skaffa sig ett kunskapsövertag och komma med bra tips. Idag kan vem som helst fråga Farbror Google om vad som helst. Portföljförslag finns hos affärstidningar, bloggar osv. Det är bara att läsa på egen hand.

Därför har jag alltid höga förväntningar på dessa så kallade "rådgivare". Om jag ska få ett förtroende för personen vill jag känna att det finns en kunskapsbank som är vidare än min. Det händer tyvärr för sällan... Jag vill inte heller bli pådyvlad en massa produkter jag inte behöver.

Jag baissar dagens möte och hoppas på det bästa. Återkommer naturligtvis med en uppdatering.

Hur brukar du hantera denna typ av bankmöte?


6 kommentarer:

Money Cowboy sa...

Jag hanterar dem inte, går aldrig på bankmöten utan satsar hårt på enbart internetbank. Precis som du skriver är bankrådgivarna sällan särskilt insatta och vill framför allt sälja sina fonder, eftersom de tjänar pengar utan att behöva ha något ansvar. Sätter hellre ihop min egen fond.

Snålgrisen sa...

Går själv aldrig på bankmöten då de inte har något intressant att säga. Handelsbanken var värst då det enda man fick var broschyrer på deras egna fond-i-fonder med väldigt höga avgifter. Kändes som om man blev lite dumförklarad när man berättade hur man själv lagt upp det på Avanza, och att sparkvoten låg mellan 60-80%. Helt uppenbart att man inte var någon i deras ögon intressant kund. Har verkligen "hittat hem" hos LF Bank. Kundägd, inga avgifter och en bank som uppskattar när man som kund "kan själv" och försöker inte ens pracka på någon märklig sparprodukt.

Anonym sa...

Har själv en av storbankerna av arv, tradition och gammal vana. Precis som ni andra säger, deras rådgivning är milt sagt värdelös! När jag ställer följdfrågor av typen "du säger nu att jag borde sälja av A genast, men vad ska jag göra med B?" (som är ganska likvärdig) så kan de inte svara för de har inte kollat upp det. Ja, varför kallar man en av sina kunder till rådgivning om man inte kollar upp hela kundens portfölj?
Så jag gör numera hellre allt själv (i nätbanken). Visst, det kanske blir lite misstag och efterklokhet. Men skillnaden mot att ha en "rådgivare" är obetydlig.

/Spargrisen

Vardagsekonomen sa...

Hej. Tror det är många som använder denna strategin och klarar sig själv. Kan du bjuda på något placeringstips?

Tack för att du läser och kommenterar.

Vardagsekonomen sa...

Hej. Håller med dig om SHB. Det var verkligen säljmöte den gången jag träffade dem. Hårfin skillnad i beteendet mellan dem och valfri mirakelmedelförsäljare på Kiviks marknad....

Jag gillar också LF och har varit kund där i många i år.

Kul att du läser och kommenterar.

Vardagsekonomen sa...

Hej. Tyvärr är det många som hänger kvar av gammal vana. Värst tror jag det är med gamla Swedbankskunder.

En "rådgivare" som inte beaktar hela portföljen är inte seriös. Det borde väl till och med ingå i deras ansvar att dokumentera?

Det jag tänker på mest är varför de skulle lyckas bättre med val av aktier/fonder än vad man själv gör. Som jag skrev går det att få fram hur mycket information som helst på egen hand.

Jag uppskattar att du läser och tar dig tid att kommentera.