onsdag, december 28, 2016

Steget till eget

Det har kommit ett par frågor kring att våga ta steget till att starta eget. Jag hamnar då och då i diskussioner med andra egen företagare och tänkte nu utveckla mina egna idéer.

Givetvis är det inte bara att sluta en anställning och börja fakturera. Det gäller att fundera noga över vad det är för idé som ska sjösättas. För egen del jobbar jag som ekonomikonsult och går in som en tillfällig lösning på företaget medan de tex ska organisera om eller rekrytera nytt. För att komma igång med detta har jag samlat viktiga kontakter, utöver kollegor och chefer, på olika bemannings- och rekryteringsföretag. De får in olika förfrågningar som de sedan vidareförmedlar om jag är intressant. På detta vis håller jag mig igång och får in nya uppdrag utan att själv jaga för mycket.

Ofta stöter jag på egna företagare som jobbar alldeles för mycket och inte tackar nej till kunder. Det är lätt att hamna i fällan att alla jobb måste in oavsett lönsamhet. Jag rekommenderar att börja i andra änden och räkna på hur mycket pengar som behöver komma in och utifrån timdebiteringen räkna ut hur många timmar som måste faktureras för att månaden ska gå ihop sig. Det är enkelt att förstöra både sig själv och familjen genom att jobba för mycket. Det handlar om att hitta rätt nivå och vara nöjd med den.

Min egen strategi bygger på 12 månaders försörjning. Det betyder att jag ska få in pengar som täcker 12 månaders lön, sociala avgifter, pensionsavsättning, övriga kostnader OCH ( inte att förglömma) avsättning till utdelning i framtiden. Så som reglerna är idag kan man ta ut ca 150 KSEK till 20 % beskattning från ett AB. Anledningen till att jag räknar så är att denna framtida utdelning från mitt AB ska göras när jag inte tar ut lön utan är en förstärkning till utdelningar från aktier.

Beroende på hur lönsamt uppdraget är kan jag försöka anpassa längden på uppdraget. Det ideala är 8+4 månader, vilket i den bästa av världar är jobb mellan september och april och sedan ledigt mellan maj och augusti innan nästa uppdrag startar.

Angående eventuell oro för nya uppdrag så gäller som vanligt att det inte går att leva på gamla meriter. Däremot kan man överleva tack vare gamla meriter, vilket är stor skillnad! Målet med varje uppdrag är att göra kunden så nöjd att de vill förlänga uppdraget eller erbjuda en anställning. Det är kvittot på ett bra utfört arbete.

2 kommentarer:

Pengaregn sa...

Tjenare!

Hittade till din blogg för första gången idag och gillar det jag läser:)

Har du möjlighet att utveckla det du skriver om att plocka ut 150 K från ett AB till 20% skatt? Står själv i startgroparna och försöker suga åt mig så mycket kunskap som möjligt.

Om jag finge önska ett inlägg så vore det ett där du gick igenom de olika fördelarna med att driva ett aktiebolag:)

MvH Pengaregn

Vardagsekonomen sa...

Hej Pengaregnet. Kul att du hittat hit och uppskattar bloggen. Jag försöker att hitta en annan vinkel och få in mer vardagliga händelser i min blogg.

Själv läser jag din och har den bland mina favoriter.

Det finns olika sätt att räkna fram gränsbeloppet för utdelningen. Jag använder själv schablonregeln när jag gör min budget. Den ger möjlighet att ta ut 159 775 kr till 20 % beskattning för 2016. Anledningen till att jag tänker så här är för att jag tänker använda mina framtida utdelningar som pensionsförstärkning och då tar jag förmodligen ingen lön.

Tack för tipset. Visst kan jag skriva ett inlägg om hur jag ser på enskild firma kontra AB.

Allt gott