lördag, december 17, 2016

Spartänk

Det är onekligen väldigt populärt just nu att diskutera sparkvoter och det är ett återkommande inslag i både bloggar och poddar just nu känns det som. I vårt hushåll har vi gemensam ekonomi och har haft sedan väldigt länge. Grundfilosofin som jag har är att varje månad betrakta sparandet som en kostnad som ska vara med i budgeten. Sparandet ska gå med autogiro någon dag efter lönens ankomst på kontot.

Vi köpte hus för snart 10 år sedan och gjorde då en månadsbudget och satte upp automatiska överföringar från respektive lönekonto till ett gemensamt huskonto. Jag kan stolt konstatera att vi idag fortfarande inte har höjt dessa överföringar utan klarar oss på samma summa månadsvis som för 10 år sedan. Detta trots att vi skaffat barn, bytt bil och renoverat huset.

Samtidigt har våra löner ökat efter hand som karriärerna tagit fart och strategin har varit att spara eller öka amorteringar med denna ökande mellanskillnad mellan pengar in och överföringar till huskonto. Det diskuteras också flitigt idag kring amortering kontra investering. Min egen strategi är 50/50, dvs hälften av vårt månatliga överskott används till amortering och hälften till investering. Visst avkastningen är förmodligen bättre på börsen jämfört med skuldräntan, men vi har satt av ett fast belopp som ska täcka ränta och amortering och när räntekostnaderna sjunker så höjer vi amorteringarna succesivt.

Detta grundtänk har gjort att vi aldrig är beroende av extrainkomster, övertid, bonusar eller annat. Enligt min mening ska den vanliga lönen räcka till att täcka månatliga kostnader.

Kommer vidareutveckla mina filosofier i bloggen snart igen.

Hur tänker du kring sparande?


2 kommentarer:

Investerarrookien sa...

Måste säga att jag är imponerad att ni hållit samma utgiftsnivå i 10 år. Själv har jag följt min privata ekonomi sedan 9 år tillbaka när jag började plugga på universitet. Sedan dess fram till 2016 så har utgifterna legat på ungefär samma nivå, men nu under förra året så köpte jag och sambon hus vilket blev ett dyrare boende så nu måste jag erkänna att det försvinner någon tusenlapp extra varje månad. Men amortering är något som står mig varmt om hjärtat och jag tror stenhårt på att kombinera amortering och sparande, och jag gillar idén med att öka amorteringen när räntorna är låga. Dock delar jag inte 50/50 mellan sparande och amortering, snarare 30/70.

Vardagsekonomen sa...

Tack Investerarrookien för din kommentar. Jag är stolt själv också, men det har blivit en livsstil. Ni har också gjort ett bra jobb. Nu har vi dessutom gjort alla dyra renoveringar utom en, vilket gör att vi nu kommer kunna öka EKK:n lite under 2017.

Amortering är ett säkert sätt att öka sitt eget kapital utan risk. Bara att kämpa på.