måndag, mars 25, 2019

Vårstädning

Nu när våren nalkas på riktigt, åtminstone i söder, så är det dags för rejäla storstädningar. Det handlar dels om hushållet, men även om ekonomin. Jag brukar rekommendera dessa aktiviteter varje år vid denna tiden.

Jag tycker det är så skönt med vårstädning. Det är bara att plocka ut och piska alla mattor. Förresten jäklar vad mycket grus och skit det finns i botten på mattorna trots idogt dammsugande. Sen är det att börja våttorka alla ytor med början uppifrån och ner i rummet. Glöm inte vägguttag och lister. Putsa speglar och eventuella glasrutor i bokhyllor eller garderober. Flytta sängar, soffor och liknande möbler för att kunna dammsuga under och bakom. Avslutningsvis våttorkning av golvet.

Vi brukar dela upp det så att vi gör kök och badrum separat för att det inte ska bli för mastigt. Oj vad skönt det känns när det är klart. Det doftar friskt och det känns så bra att det är riktigt rent. Inte för att vi har det lortogt annars, men det gör nytta med en sån här insats.

Nästa steg är att vårstäda sin ekonomi. Ni vet det som alla "experter" i kvällstidningarna tjatar om. Se över alla abonnemang, lånen, försäkringar och andra fasta kostnader. Jag ska inte fördjupa mig i detta arbete då andra skrivit bloggkilometer i ämnet. Jag passar också på att se över autoöverföringar så att de är på rätt belopp. Kanske har lönen gått upp eller räntekostnaden sjunkit pga amorteringarna och då passar jag på att öka sparandet.

Jag ser också över portföljen om det är något som nu ska städas bort och bestämmer mig för vilka bolag vi ska återinvestera utdelningen i som trillar in de närmsta månaderna.

Har du någon vårstädning på gång?


Inga kommentarer: