tisdag, februari 12, 2019

Att jobba = att stjäla fritid?

En av mina största drivkrafter i arbetslivet har varit att tjäna pengar. Målet har varit att göra en snabb karriär och komma upp i löneläge för att kunna spara undan slantar och tjäna in en bra tjänstepension.

Väldigt sällan har jag genuint trivts på ett jobb eller ett uppdrag. Jag har helt enkelt haft en fasad utåt, men ofta varit missnöjd inombords. Den jakten och drivkraften jag har trott varit mot högre tjänster, mer lön och bättre positioner har inte varit vad jag trodde den var.

Det var inte att bli ekonomichef vid 30 eller euoropachef vid 35 som varit min dröm upptäckte jag när jag väl kommit fram. Hela tiden har den här jakten manat på mig att jobba hårt och hela tiden ge allt på upploppet för att varje gång efter mållinjen göra mig besviken när det visar sig att det finns ett varv kvar att springa.

Det här har förbryllat mig ganska mycket och jag har funderat länge på vad det beror på och hur en lösning för mig kan se ut.

Det jag kom fram till var att det jag jagat inte varit obegränsat med pengar eller status. Det har hela tiden varit obegränsat med fritid som varit målet. Tid till familjen och vänner. Tid till träning och nöjen. Och inte minst. Tid till mig själv.

Jag har nu varit hemma ett par månader efter jag lämnade mitt senaste jobb för att återgå till att vara egen konsult igen. De här månaderna har givit mig svaret på vad som är min drivkraft. Fritid!

Varför jobba mer än nödvändigt? Hur långt är ett snöre? Ofta diskuteras det i bloggar, press, och forum om hur mycket pengar man vill tjäna ihop. Min erfarenhet säger att när de flesta nått målet så sätts ett nytt mål upp och ett nytt och ett nytt. Jag tillhör själv den kategorin. Först var målet 100 K i buffert, sen 250, sen 500, 1 mille, 2 millar osv.

Min lärdom är att sätta ett mål. Ett! Inte fler. Och sedan hålla sig till det. Tänk efter ordentligt och sätt upp ett mål. Håll dig sedan till den planen och var nöjd. Låt dig vara nöjd och fira framgången utan att hänsynslöst sätta upp nytt mål och kasta dig ut. Ta dig tid till eftertanke och reflektioner. Vad gjorde du bra. Mindre bra. Och efter det kan man gå vidare, men ha inte för bråttom.

Just att vara nöjd är något jag funderar på att fördjupa mig i inom kort.

Hur gör du med dina mål?

Inga kommentarer: