onsdag, november 01, 2017

Put your money where your mouth is

Jag har både tippat på trav och spel samt sparat i aktier i många år och har reflekterat över en likhet. Det finns en uppsjö av olika tidningar, sajter och tipsters som tar betalt för att lämna sina tips och idéer.

I det här inlägget bortser jag från spelandet och fokuserar bara på sparandet. Idag går det att finna massor med bra analyser gratis på nätet och jag skulle aldrig betala för att köpa någons tips.

Däremot läser jag gärna allehanda analyser, bloggar och forum. För mig är det ett bra sätt att få nya infallsvinklar och idéer om vad jag ska investera i. Givetvis gäller det att klara av att sålla ut den viktiga informationen i allt brus. Hur man ska göra analys och välja bolag finns det andra bloggar som är bättre på än mig tex Z2036 och Aktiepappa. Finns säkerligen fler. Skriv gärna om dessa i kommentarsfältet.

Något som är viktigt för mig oavsett om det handlar om trav och spel eller aktieinvesteringar är att följa mina egna idéer. Det är absolut inget som är enkelt i praktiken. I alla fall har det inte varit så för mig. Jag har många gånger grämt mig över uteblivna vinster på grund av att jag ratat mina egna idéer till förmån för någon annans.

Alldeles för många går till exempel till banken och köper säljarens förslag. Ja, bankfolk är inget annat än säljare enligt mig och sorteras in i samma fack som bilskojare. Vad händer på banken? Garanterat kommer det förslag om att placera i bankens egna dyra produkter. Läs istället på själv och bilda en egen uppfattning om vad som du ska investera i.

Jag har blivit bättre med åren på att tro på mig själv och försöker idag investera efter devisen "put your money where your mouth is". Det betyder att jag ska satsa mina pengar på det jag pratar om. Genom att våga erkänna mina egna tankar är jag helt ärlig mot mig själv och tar ansvar för mina placeringar.

Hur tänker du kring inhämtning av information och analys? Köper du någon tjänst eller följer du egna idéer?


Inga kommentarer: