lördag, november 25, 2017

Last call for alcohol

Det här inlägget delar namn med en gammal travare hos StigH för ett gäng år sedan, men han kallades kort och gott för Groggen. För vår del klämtade beställningsklockan ikväll eftersom vi åker hem under lördagen. Inget jag ser fram emot vädermässigt precis.

De sista dagarna har varit väldigt lugna eftersom sista delarna i sällskapet reste hem för ett par sedan. Det har blivit mycket tid med barnen och det känns skönt. Nu blir det ändå mysigt att komma hem och julpynta.

Det är också dags att ta tag i budgetarbetet för 2018 i privatekonomin. Det är en del förändringar jämfört med 2017 och jag känner att vi måste sätta våra nya mål och visioner på pränt för att kunna bryta ner dem till delmål. Följande vill jag att vi ska bestämma:

1. Månadsbudgdet för 2018 för omkostnader
2. Sparplan för 2018. Med uppdelning på portfölj, resor, bil och hus.
3. Långsiktig strategi

Första punkten innefattar alla kostnader vi har och är inget konstigt. Andra punkten är den roligaste och hänger mer än någonsin ihop med tredje punkten. Nivåerna på andra punkten är ungefär så här per månad:
Resor (semester) 3000, bil 3000, hus 2000 och portfölj resten.

Det viktigaste beslutet bli onekligen den tredje punkten och innefattar stora frågor som ska vi köpa bostad utomlands, flytta permanent utomlands, när pensionera oss som rentierer, byta bostad i Sverige eller köpa sommarboastad i Sverige? Vi har så många idéer efter vinsten och nu gäller det att börja jobba enligt en plan. Fram tills nu har det mest gått på känsla och jag har köpt aktier för en del av vinsten, men känner att vi måste sätta en plan tillsammans för att fortsätta vårt driv att dra oss tillbaka från arbetslivet. Nu gäller det att njuta det sista innan hemresan och vi kommer ha ett gäng timmar diskutera punkterna ovan.

Har ni satt ihop budgeten för 2018?

3 kommentarer:

Unknown sa...

2018 istort sett budgeterad och klar.
Mål uppsatta och utdelningsprognosen är klar.

kronantillmiljonen.se sa...

Jag har faktiskt inte hunnit sätta upp mål för 2018 ännu. Tror jag kommer försöka följa min strategi att spara 50% i min utdelningsmaskin. Har funkat väldigt bra i år och tycker jag fortfarande kunnat unna mig mycket.

Nu sitter vi och skriver om dig igen på bloggen förresten :)
http://www.kronantillmiljonen.se/bloggen/nu-smaller-det-ktm-pengaregnet/

Vardagsekonomen sa...

Haha, jag såg det nu. Alltid kul med diskussioner som lever vidare utanför ens egen värld. Ha det fint