fredag, oktober 13, 2017

Borde vara kriminellt att vara en idiot

Häromdagen kom två kuvert addreserade till ett av mina bolag. Givetvis öppnades posten och den ena avsändaren var bekant, men den andra var ny för mig. Breven kom från Bolagsupplysningen och Företagsopinion.

Gemensamt för båda bolagen är att de skickar ut erbjudande som blir till avtal om deras formulär fylls i och returneras. Minsta kontraktstid är 24 månader och kostar en bit över 10 tusen.

Baksidan på deras formulär innehåller villkor och täcker verkligen hela jäkla sidan med text. Nånstans här blir väl en normalbegåvad individ misstänksam och börjar kolla lite närmare. Då upptäcker man tex att en tvist ska avgöras av Estnisk!! domstol och inte Svensk.

Givetvis rev jag kontrakten och slängde dem. Dagen efter läser jag en-gråta-ut-i-tidningen-artikel om en företagare som nu kände sig lurad efter ha skickat in deras formulär till Företagsopinion och blir betalningsskyldig. IDIOT!

Om man signerar och skickar in formulär, avtal eller liknande har man väl eget ansvar att förstå vad det är man gör? Jag blir så trött på såna pajasar.

Hur många tänker så här: hm nu när jag ska köpa en ny klocka åker jag ner till hamnen ikväll och handlar den av snubben i trenchcoat. För mig är det samma sak.

Det är bara att lära sig att inget är gratis. Kolla alltid det finstilta och ingå inga avtal på marknader och köpcenter av kringresande säljare och definitivt aldrig av telefonförsäljare. Desss regler funkar finfint för mig.

Vågar man hoppas på att det blir en valfråga att göra det kriminellt att vara en idiot?

4 kommentarer:

Lisbeth sa...

Alldeles för många idioter som gråter ut i lokaltidningarna eller för den delen i kvällstidningarna, jag sekundärskäms ofta å deras vägar. Pinsamt.
Så ja, jag röstar för att det ska kriminaliseras!

Vardagsekonomen sa...

Haha. Vad skönt att inte vara ensam att tycka så här. Då får vi se vilket parti som tar upp frågan...
Kul att du följer och kommenterar.

Jakob sa...

Jag har funderat över vad jag tycker är mest korkat, att gå på en sådan grej och bli lurad eller att därefter skylta för hela landet om hur korkad man är genom att få media att skriva artiklar med bild och allt på en om det hela.

Skulle nog säga att jag kommit fram till att det senare är vinnaren.

Vardagsekonomen sa...

Jag håller definitivt med dig. I det läget är det bara att lära sig läxan och inte skylta med det.

Tack för att du läser och kommenterar.