tisdag, september 26, 2017

Downsiza sin ekonomi

Härligt uttryck "downsiza". Varför inte bara skriva minska? Låter ändå mer rätt med swenglish. Ännu värre är det på jobbet. Där är det mängder med uttryck som används dagligen och faktiskt så blir det rätt töntigt.

I alla fall. Att downsiza sin ekonomi är en strategi som vi använt oss av i många år för att skapa ekonomiskt manöverutrymme.

För vår del har det inneburit att vi köpte hus i en ort 20 minuter från stan, men där priset var 1- 1,5 miljon lägre. Givetvis har vi dragit ner fasta kostnader enligt de vanliga spartipsen i kvällspressen.

Om jag ser till vår omgivning är det många som lägger pengar på onödig konsumtion. Det kan vara snabbmat, fika på stan, bubbelvatten i kiosken mm. Jag vet att vi har råd att också slänga pengar på sån skit, men det är rätt skönt att tänka "jag kan, men vill inte".

Idag är det en jäkla hets och press att göra karriär, bo fint, ha nya bilar, utlandsresor och så vidare. För att ha råd med detta krävs ofta två heltidslöner. Då kommer samvetet in för barnen som är långa dagar på dagis eller fritids. Givetvis ska de ha ny cykel, tv-spel, märkeskläder eller annat. Detta leder till ökad press att dra in kulorna och kanske ännu mer arbete... Det blir bara en ännu ondare cirkel.

Jag tycker ändå det börjar finnas tendenser idag att vi går mot ett ökat intresse att bo en bit från stan, odla i sin trädgård, börja safta och sylta och kunna gå ner i arbetstid. Om du lever billigare behöver du jobba mindre. Följden blir mer och förhoppningsvis bättre fritid och ett lyckligare liv.

I vårt fall jobbar Fru Vardagsekonom halvtid och jag som ni vet 8 månader per år. Det ger möjlighet att sköta markservice under veckan och ha helgen fri tillsammans. Jag är ledig över jul och nyår samt hela sommarlovet. Detta är möjligt tack vare vår downsizade ekonomi.

Har du också downsizat ekonomin?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Njaee.
Fast jag och frun har aldrig uppsizat ekonomin heller.

Bor "billigt" och kör en gammal bil.

Frun och jag jobbar 67h/vecka istället för 80h. Ger och lite utrymme att få vardagen att gå ihop lite lättare med 2 barn. Vi skulle säkert klara att gå ner till 60h/ vecka också.

Vardagsekonomen sa...

Låter som en bra strategi för er familj. Det är skönt att slippa stressen i vardagen. Gäller att hitta balansen i vardagsekonomin mellan tillräckligt mycket inkomst och maximal ledighet. Låter som ni har träffat rätt!

Ha det fint och tack för att du läser och kommenterar.

Lisbeth sa...

Bor billigt, reser inte så mycket, lite shopping.
Jobbar inte heltid någon av oss.

Vardagsekonomen sa...

Jag tror just boendet är en viktig faktor som påverkar hur mycket arbetstid som behövs.

Kul att du följer och kommenterar.