lördag, mars 18, 2017

Trött på dubbelmoral

Läste en artikel i vår dagstidning som fick mig att skriva det här inlägget. Egentligen spelar den här enskilda händelsen ingen roll, men det är en del i ett större sammanhang. Den här gången är det ett bussföretag som plockat in utländska gästarbetare och inhyst dem i ett ombyggt stall på företagets område. Givetvis inte alls ok att göra på detta vis.

Ofta går det att läsa om utländska lastbilar och chaufförer som är inblandade i trafikolyckor. Inte sällan i samband med snö och halka. På sommaren och hösten är det utländska bärplockare som luras/lockas hit med löften som aldrig infrias.

Varför har det blivit så här? Min teori är att vi idag efterfrågar saker som ska vara gratis eller säljas till lågt pris. Detta bettende får konsekvenser. Ta näthandel till exempel. Jag vet flera personer i min omgivning som bara handlar om det är fri frakt och fri retur. Hmmm. Gratis?! There is no such thing as a free lunch...

Samma personer kan sedan sitta och ondgöra sig över hur mycket lastbilar det är på motorvägen och att de minsann inte borde få köra i rusningstid, att bilarna inte är säkra, att de utländska åkerierna snor uppdragen framför svenska åkare osv. Då brukar jag alltid uppmana dem att tänka ett varv till. Hur tror man att det ska gå att transportera varor tur och retur gratis? Om man istället är villig att betala en mindre slant för dessa tjänster så skulle det se annorlunda ut. Då skulle kanske svenska åkare få möjligheten att köra dessa transporter istället.

Oavsett vad jag handlar ser jag alltid till att handla det av ett företag som är schysst. Det ska vara med kvitto och inga skumraskaffärer. På så vis menar jag att jag gör vad jag kan för att stödja de seriösa företagen.

Hur tänker du?



2 kommentarer:

petrusko sa...

Tjena,
Vi svenskar resonerar tyvärr knasigt många gånger. Vi gör inget för vårat land och våra medmänniskor, det skall på något magiskt sätt staten eller någon annan ansvara för allt. Vi kanske gillar tanken på svenskt kött men att betala mer för det nehejdu, svenskt kött köper vi när det kostar samma som irländskt. Tråkigt att Olle och Stinas bensinstation gick i konkurs, sen att man tankade på den obemannade stationen brevid för att spara 15 öre det är en annan sak...

Lite tankar bara =) Jag försöker tänka på vad jag kan göra för mina människor runt mig och tankar tex på en bemannad bensinstation. Det kostar lite extra men det är det värt. Ibland behöver jag köpa något annat på macken och då får jag hjälp av personalen. Framförallt så är det flera arbetstillfällen det rör sig om. Jag betalar gärna en liten slant extra för att den bemannade stationen skall finnas kvar och med den arbetstillfällen.

Mvh petrusko

Vardagsekonomen sa...

Hej Petrusko. Samma sak med de mindre butiker som finns i byarna lite utanför stan. Var och handlade i vår senast idag.

Vi tänker likadant kring bibliotek, öppna förskolan osv. Se till att gå dit så kanske den servicen får vara kvar.

Tyvärr tänker inte alla så.

Tack för att du läser och kommenterar.