måndag, december 26, 2016

Vad är viktigt i livet?

Det är väldigt enkelt att fastna i samma gamla vanor och att livet bara rullar på. Ibland är det viktigt att stanna upp och reflektera.

Jag hade en period för två år sedan då jag malde för mig själv "när är jag nöjd?". Jag hade på kort tid efter studierna nått mitt karriärsmål, men kände mig inte tillfredsställd och var tvungen att bryta mönster. I samband med tuffa händelser i privatlivet valde jag att kliva av hjulet och att inte vara anställd. Jag skulle istället starta eget.

Anledningen till detta var för att få mer tid till familjen. Istället för att jobba stenhårt nu för att vara ledig sen (som är temat i många bloggar), som var min ursprungliga plan har jag tänkt om. Nu tar jag uppdrag på 7-9 som jag kan försörja mig på i 12 månader. På så vis får jag 3-5 månaders semester med våra barn.

Samtidigt klarar vi av att bygga eget kapital med över 50 % varje månad. Jag börjar känna att denna planen funkar och nu handlar det om att fintrimma den.

God fortsättning!

4 kommentarer:

kronantillmiljonen.se sa...

Hejsan!
Ktm här :) Har nyss hittat till din blogg och den verkar väldigt intressant.
Hade du någonsin en oro att starta eget?
Var det svårt att övertala frugan till ditt beslut?
Ångrar du någonsin att du hoppade av anställningen? :)
Många frågor på kort tid och jag är säker på att jag kan finna svaret i bloggen men inte hunnit läsa allt ännu.
Riktigt god fortsättning på dig!

Vardagsekonomen sa...

Hej KTM

Välkommen hit. Har varit på jobb ikväll därav sent svar. Ska försöka ge dig svar.

Nej, ingen oro alls faktiskt. Jag har haft dessa tankar länge och byggt upp ett brett kontaktnät. Nischen är solklar och jag kliver in som en interimslösning på olika nivåer inom en ekonomiavdelning. Jag har bra erfarenheter sedan min tid som anställd och desto fler uppdrag ju mer erfarenhet.

Min fru är fantastisk och har stor tilltro till vad jag livnär mig på. Hon har alltid känt till min rastlösa sida och detta är en perfekt tillvaro för oss.

Nej, ångrar det inte alls. Om jag inte trivs på ett uppdrag så vet jag att det finns ett slutdatum. På en anställningsintervju är det alltid guld och gröna skogar, men ofta är verkligheten en annan. Då är det svårt att sluta på lika kort tid.

Upplägget att jobba stenhårt en begränsad period och sedan ledighet med familjen tilltalar mig.

Hoppas du är nöjd med svaren. Återkom gärna så vidareutvecklar jag. Eller blir det ett nytt inlägg.

Ha det bäst!

Fastighetsblogg sa...

Att vara egen är en härlig känsla. Jag känner dock att det ibland kan vara svårt att släppa företaget och vara riktigt ledig men det beror såklart på vad för verksamheten man har också. Roligt att du tagit klivet iaf och lycka till!

/Aktiepappa

Vardagsekonomen sa...

Hej Aktiepappa

Tack för kommentar. Visst kan det finnas ett orosmoment med i bilden när man är sin egen. Kommer ett inlägg med mina funderingar kring detta.

God fortsättning!