lördag, december 24, 2016

Barnspar

Kul avslutning på börsåret verkar det bli. Läste i Petruskos blogg om rättvisa mellan barnen, vilket är intressant.

Särskilt intressant är det om man sparar på börsen och tänker på hur olika utfallet kan bli beroende på timing. Tanken med vårt sparande till barnen är att det ska användas för studier eller kontantinsats för bostad etc. Tänk då på följande. Ett av barnen ska använda sitt spar och säljer av innan en stor sättning på 25-30%. Det andra hinner av naturliga skäl inte göra det och tvingas kanske sälja innan återhämtning skett.

Denna skillnad kan bli väldigt stor på 18-20 års bra sparande!

Därför har vi en gemensam portfölj till barnen där lika stor insats görs varje månad. När den yngsta började spara läste jag av portföljens värde och så mycket ska den äldsta ha mer när delning ska göras. Ja, jag har funderat på ränta på ränta effekten på detta kapital, men bortser från det. Alternativet är ju att räkna upp detta kapital med genomsnittsförräntningen. Rent praktiskt är sparandet i kapitalförsäkring barn hos Avanza.

Förutom rättviseaspekten kan jag också diversifiera mer varje månad med detta upplägg. Hade de haft varsin portfölj hade jag ju gjort samma inköp i respektive portfölj också.

Nästa inlägg kan nog bli om strategin kring sparandet för nu blir det lagom att avrunda.

God Jul!


2 kommentarer:

Fastighetsblogg sa...

Jag tror att intresset för aktier blir lättare att skapa och nära om de har en egen portfölj. För min del syftar barnsparet i första hand till att skapa ett intresse snarare än att tjäna pengar.

Dilemmat med värden som skiljer har jag dock upplevt då ena barnets största innehav har ökat med 6 gånger inköpspris. Vi får hoppas att nästa man kan investera väl och ta igen det på de två extra år han har på sig. Och i värsta fall får lillemannen lära sig att livet inte är rättvist ;).

Vardagsekonomen sa...

Hej. Tack för kommentar. Visst är det lättare när något blir mer konkret. Vi körde förbi Nibe i Markaryd i julhelgen och då kunde jag förklara för den äldsta dottern att hon minsann äger en del i det företaget.

Ja, livet är inte rättvist. Vi får hoppas att det blir så bra som möjligt. Jag har ju som sagt satt upp min strategi.

Gott nytt år!